نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید از واژه فتنه سوءاستفاده کرد تا از این طریق یک جریان سیاسی را از میدان به در کرد.
به گزارش «انتخاب»، دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران روز یکشنبه در نشست «جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت» در دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه «هر مکتب و جهانبینی باید آرمانگرا باشد تا پیروانش دچار بیهودگی نشوند»، اظهار کرد: آرمان انقلاب اسلامی حاکم کردن دین اسلام در ایران و در تمام دنیاست و این آرمانی است که خود اسلام نیز بر پیگیری آن تأکید دارد و در این آرمان مسأله عدالت، آزادی و استقلال مورد توجه قرار میگیرد.
وی با طرح این پرسش که «مقصود از عدالت، آزادی و استقلال در اسلام چیست؟»، اظهار کرد: از آغاز پیروزی انقلاب درباره این مفاهیم اختلاف نظرهایی وجود داشت، مثل بحثهایی که میان گروههای چپگرا و اسلامی در این زمینه بوجود آمده بود. اما لازم است اشاره کنم که برعکس تزهای سرمایهداری و سوسیالیستی درباره این سه مفهوم دین اسلام میگوید در جامعه توحیدی تفاوت وجود خواهد داشت و آنچه در این جامعه وجود ندارد تبعیض است. شکاف عمیقی که میان طبقات در جامعه سرمایهداری بوجود آمده است متأثر از وجود تبعیض در آن جوامع است اما در جامعه اسلامی تبعیضی وجود نخواهد داشت.
به نوشته ایسنا، وی با اشاره به اینکه «عدالت از نظر اسلام اهمیت فراوانی دارد و به نوعی مقیاس دیانت قرار میگیرد»، اظهار کرد: مرحوم شهید مطهری میگوید عدالت مقیاس دیانت است و آنچه عدل باشد توسط دین بیان میشود و نه آنچه که دین میگوید عدل باشد. اگر در جامعهای عدالت وجود نداشته باشد تضاد طبقاتی بوجود میآید که طی آن یک طبقه که از رانتها استفاده کرده است سیر سیر خواهد بود و طبقهای که از فشار محرومیتها رنج میبرد گرسنه گرسنه.
این نماینده مجلس با اشاره به تأثیرات نبود عدالت در یک جامعه اظهار کرد: در چنین جامعهای که عدالت رخنمایی نکند، انسانها نسبت به نظام عالم و عدل الهی بدبین خواهند شد و در نتیجه اندیشه وجود بخت و اقبال و تأثیر آن در زندگی انسانها پیش میآید.
وی با اشاره به ویژگیهای یک حاکم اسلامی برای ایجاد عدالت در جامعه، اظهار کرد: کسی میتواند احکام اسلامی را در جامعه پیاده کند که از عیوبی که در مردم وجود دارد بری باشد، بنده شهوت، جاه و مقام نباشد و به قولی هر مصلحی اول باید خودش صالح باشد تا بتواند جامعه را اصلاح کند.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به مفهوم آزادی، اظهار کرد: آزادی از شعارهای انقلاب اسلامی است و آزادی را میتوان به آزادی انسانی و حیوانی تقسیم کرد تا آنچه که امروز به عنوان آزادی بیان، عقیده و اندیشه میدانیم را جزو آزادیهای انسانی دانست که باید به تأمین آن در جامعه توجه ویژهای شود.
در ادامه این نشست پرسش و پاسخ دانشجویی از علی مطهری برگزار شد که طی آن این نماینده مردم تهران در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها، اظهار کرد: این نشستها همانطور که از نامشان مشخص است باید واقعاً بستر آزاداندیشی باشند. همانطور که در صدر اسلام مجالس مشابهی برگزار میشد که حتی در آن افراد خدا و پیغمبر (ص) را هم زیر سوال میبردند اما برخورد امامان معصوم(ع) با آنها توأم با نرمخویی بود و در حال حاضر نیز نباید قیدی را برای آزاداندیشی در نظر گرفت و من به خط قرمزهای مصنوعی در این زمینه اعتقادی ندارم و آن را مناسب نمیدانم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ارزیابیاش از وجود عدالت و آزادی در جامعه امروز اظهار کرد: در پیگیری مسأله عدالت پس از انقلاب در مقاطع مختلف متفاوت عمل کردیم به طوری که در زمینه عدالت اقتصادی به نسبت گذشته کوشیدیم تا بهرهمندی روستائیان را از امکانات بیشتر کنیم اما در جنبههای دیگر عدالتخواهی به طور کامل موفق نبودهایم.
وی ادامه داد: در مورد آزادی بیان نیز باید بگویم که در برخی دورههای آزادی بیان قابل قبول بوده است و در بعضی دورهها نه. در دوره اصلاحات از حد خوبی از آزادی بیان برخوردار بودیم و در دوره دولت نهم نیز تا اندازهای آزادی بیان قابل قبول بود.
مطهری افزود: در دوره جنگ و زمانه استقرار نظام شاید آزادی بیان از جهاتی محدود شد، اما باید در نظر داشته باشیم که این برخورد در شرایط بحرانی جنگ انجام شده بود و امروز نباید چنین مواردی را ملاک برخورد با مطبوعات و آزادی بیان انجام داد. کما اینکه امروز نیز از نظر آزادی بیان در شرایط خوبی قرار نداریم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا هنوز هم به محاکمه تمامی عوامل مقصر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعتقاد دارد یا نه، اظهار کرد: در مورد حوادث سال ۸۸ من ا%
نظرات کاربران :