بنا بر این گزارش نمایندگان مجلس با ۱۸۰ رای موافق، ۸۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع تصدی وزارت علوم را به منصور غلامی سپردند و همچنین با ۲۲۵ رای موافق،۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۷۶ نماینده حاضر در جلسه مسئولیت وزارتخانه نیرو را به رضا اردکانیان واگذار کردند. در ادامه مشروح جلسه بررسی صلاحیت گزینههای وزارت علوم و نیرو را میخوانیم:
بر این اساس، غلامی با ۱۸۰ رای موافق، ۸۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۷۶ رای ماخوذه به عنوان وزیر علوم دولت دوازدهم انتخاب شد.
رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامههای خود با تشکر از رئیسجمهور بابت اعتماد به وی اظهار داشت: امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری شما نمایندگان محترم که به تعبیری بزرگترین اعتماد ملت ایران است، مهمترین مسئولیت زندگی خود را آغاز کنم.
- من قبلا میخواستم از اهمیت آب و برق به عنوان عرصههایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم مرتبط هستند، با شما سخن بگویم. میخواستم از ضرورت اقدامات اصلاحی در مدیریت منابع زیستمحیطی و ضرورت پرداختن به مدیریت مصرف وتقاضا سخن بگویم. قصد داشتم از چارهجوییها برای اصلاح الگوی مصرف در هر دو بخش آب و انرژی از افزایش بهرهوری از ضرورت ملاحظات زیستمحیطی از جامعهنگری در مدیریت منابع آب از ضرورت مدیریت آب در مقیاس حوزه آبریز و از اینگونه موارد مهم سخن بگویم.
- در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب با شما نمایندگان محترم به صورت رسمی وغیررسمی جلسه داشتم.به عنوان یک کارشناس بینآلمللی که در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط زیست کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته را بررسی کردهام با مدیران و سیاستمداران آنها نشست و برخاست داشتهام.
- وقتی این افتخار را کسب کردم که با جلب اعتماد ریاست محترم جمهوری دست اندر کار تدوین برنامه پیشنهادی برای وزارت نیرو شوم، ابتدا به لیست کردن چالشها پرداختم. چالشهای ما در بخش آب و پساآب در بخش برق و انرژیهای تجدیدپذیر. در بخش تامین مدیریت منابع مالی، لیست بلندبالایی تهیه شد.
- در مقابل چالشهایی که وجود دارد آنچه به عنوان فرصت و ظرفیتها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی ماست، من نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوشبین هستم که همانطور که پدران ما در ۳ هزار سال پیش در این اقلیم خشک و نیمهخشک با طبیعت به سازگاری رسیدهاند و با عرضه شگفتانگیزترین پدیده آن زمان تا امروز نیز به عنوان پاریدارترین شیوه منابع زیرزمینی آب در دنیا قابل طرح است یعنی قنات مسائل خود را حل کردند قطعا ما نیز قادریم با کمک یکدیگر چارهجویی کنیم و در این منطقه همچون سایر بخشها و سرفصلها نمونه باشیم.
- علاوه بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بزرگ آگاهی و شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان محترم یک نقطه امیدبخش دیگر است.
- در این برنامه به طور خاص به موضوع آب پرداخته شده است. امروز در دنیا کم کم لفظ فاضلاب در حال ترک کردن ادبیات این بخش است. چرا که فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته میشود. امروز فاضلاب به عنوان آب با رنگی متفاوت شناخته میشود. ما حتی در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب میدانستیم. امروزه فاضلاب به عنوان منبع جدید برای ما قابل طرح است.
- در سرفصل مربوط به آب و پساب همانگونه که در برنامه ذکر شده اصلیترین کار ما تدوین سریع طرحهای آمایش سرزمین در مقیاسهای مختلف به گونهای که بر محور آب تعریف شود، ذکر شده است.
- ما نیازمند مفاهمه در سطح سازمان دولت در قالب شورای عالی آب به عنوان یک سازوکار قانونی هستیم، هر چقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد آمادگیها برای تدوین راهکارها و عملیاتی کردن آنها بیشتر خواهد بود.
- ما میبایست ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و ضرورتهای مدیریت توامان عرضه و تقاضا طراحی کنیم. مستحضر هستید که بیش از یک دهه در حالی که دست اندرکار احداث سدها و سایر سازههای آبی بودیم در عین حال این ضرورت که ما هر چه سریعتر میبایست به مدیریت تقاضا بپردازیم مدنظر بود.
- هیأت وزیران در سال ۸۳ استراتژیهای توسعه بلند مدت منابع آب ایران را تدوین و تثبیت کرد. این مجموعه در قالب برنامه چهارم توسعه به تصویب مجلس محترم وقت رسید. منتها به هر تقدیر با تغییر اولویتها بخشهایی از این راهکارها نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است.
- سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذینفعان تدوین و به تصویب خواهیم رساند. طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع به میزان ۸ میلیارد متر مکعب را در دستور کار خواهیم داشت.
- اصلاح ساختار اقتصاد آب و کشور و افزایش سهم بخشهای دولتی در ایجاد طرحهای و توسعه تاسیسات فاضلاب جزو کارها و برنامههای پیشنهادی و تقدیمی اینجانب است.
محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (۷ آبان ماه ۹۶) در جریان بررسی صلاحیت برنامههای وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: ما در این ساعات پیرامون وزیر پیشنهادی کابینه فقط صحبت نمیکنیم؛ در این لحظات در حال تصمیمگیری پیرامون مهمترین مسأله و چالش کشور در ۵۰ سال اخیر و ۵۰ سال آینده هستیم. به درستی هم مخالفان دغدغه مشترکی را مطرح کردند.
- بحران آب آن چنان است که فقط کرمانیها، یزدیها و مشهدیها نگران آن نیستند بلکه خوزستانیها، چهارمحالیها، ارومیهایها، لرستانیها ،مازندرانیها و رشتیها، بندرعباسیها و دیگر استانها هم دغدغه دیگری دارند.
- بنابراین همه ملت ایران دلنگران مسأله آب هستند. بیم تسری بحران آب به حوزه انرژی وجود دارد. بیم اینکه بحران آب تبدیل به یک بحران امنیتی برای کشور شود وجود دارد البته این توصیف خوشایند نیست و این برآیند سوءمدیریتی است که ما را به اینجا رسانده است.
- اینکه برش بزنیم که سهم تقصیر را چگونه توزیع کنیم هر کس میتواند از ظن خود این کار را انجام دهد اما مهم این است که در این شرایط که با هم صحبت میکنیم وضعیت مملکت این چنین است.
- ما اشکال مختلف مدیریت را در کشور در حوزه انرژی داشتهایم و همه داراییهایمان را آوردهایم در حوزه اسناد بالادستی و احکام برنامه هم تکالیفی را برای دولتهای مختلف در برنامههای متفاوت پیشبینی کردیم که از ظرفیت دریاها برای آب شیرین کردن تکالیفی وجود داشته باشد اما این اتفاقات نیفتاد و همچنان در نقطه اول درجا میزنیم.
- امروز فرصتی فراهم آمده و به حکم تقدیر این قافله به آقای اردکانیان رسیده است، آقای اردکانیان از تجربه جهانی و دانش کافی برخوردار است و این پشتوانه دانشی که آقای اردکانیان دارد ما را امیدوار میکند به اینکه این دریا و انباشت پیشروی حوزه انرژی کشور به خصوص در حوزه آب نیازمند شخصیتی با حداکثر مشروعیت است.
- درست است که مشکلاتمان در همه بخشها حداکثری است ولی نیازمند انتخاب گزینههایی با حداکثر مشروعیت هستیم تا بتوانند گامی در جهت بهبود بردارند.
- من فکر نمیکنم هیچ منصفی با اطلاع از بیوگرافی در رزومه آقای اردکانیان اذعان نکند که این مجموعه دانشی او و تجربه جهانی و داخلیاش چگونه است به نحوی که ساختارها و وزارتخانه و درون آن دارد این مجموعه مشروعیت برای او زمینهای فراهم کرده تا او گامهای اساسی بردارد.
سهراب گیلانی در جلسه رأی اعتماد به اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در مخالفت با وی گفت: به نظر من وزارت نیرو از وزارت نفت مهمتر است و مهمترین ضعفی که در کشور در بحث وزارت نیرو وجود دارد، مدیریت آب است که به هم ریخته و وضعیت مناسبی ندارد و این مسئله در برنامههای وزیر پیشنهادی نیرو نیز به طور جدی و قوی دیده نمیشود.
- از وزیر پیشنهادی نیرو انتظار داریم معضل موجود مدیریت آب را مدنظر قرار دهد. یکی از اثرات نامطلوب وزارت نیرو در گذشته احداث سد عظیم گوتوند بوده که امروز به عنوان یکی از بحرانیترین مسائل آبی خوزستان مطرح میشود، به طوری که بیش از ۷ میلیون تن نمک در پشت سد گوتوند انباشته شده و یکی از خطرات بزرگی است که از گوتوند تا شوشتر و خرمشهر را از نظر زیستمحیطی تهدید میکند.
- وزیر پیشنهادی نیرو باید نسبت به این موضوع توجه خاص داشته باشد و ما انتظار داریم این مسائل را در برنامه مطرح کنند، چگونه میخواهیم این همه نمک پشت سد که مثل یک بمب ساعتی آماده انفجار محیط زیست است را اصلاح کنیم؟ من برای این مسائل برنامهای ندیدم و انتظار داریم این مسائل مورد توجه باشد.
- با توجه به اینکه وزارت نیرو نقش بهسزایی در زیرساختهای ایجاد اشتغال دارد، باید برنامه وزیر در این زمینه نیز مشخص شود.
- مسئله نابرابری و رفتار ظالمانه با برخی کشاورزان هم باید موردتوجه قرار گیرد. در حوزه شوشتر و گوتوند ۷ برابر قیمت از کشاورزان پول دریافت میشود و در بعضی جاها دو نوبت و از دو دستگاه از کشاورزان پول میگیرند که این مدیریت بههم ریخته باید مورد توجه باشد.
- در مناطقی بیش از ۷۰ درصد زندگیشان بر محور کشاورزی است که تأمین آب آنها بسیار مهم است زیرا مدیریت آب یکی از مسائل اساسی، راهبردی و استراتژی در جمهوری اسلامی است که باید موردتوجه باشد، برای این کار مدیریتی هوشمند لازم است که توجه کافی و لازم را به صورت کارشناسی و نه سیاسی به مسائل داشته باشد، مدیریتی باید باشد که توانمند و کارآمد باشد نهاینکه ۱۰ سال در مسند مدیریت نشسته و خود را مالک بداند.
- یکسری امور گذشته زیر سوال رفت که باید به دوستان مخالف بگویم به همین دلایلی که شما مخالفت کردید باید آقای اردکانیان وزیر شود چرا که یک شخصیت ملی است و محدود به جغرافیا نیست اما متاسفانه در طول این ۳۷ سال شخصیت ملی برای پذیرش مسئولیتها کم داشتیم.
- عموما مسئولان ما منطقهای فکر میکردند به همین دلیل ما اکنون با چالش زیاد مواجه هستیم اما آقای اردکانیان با سوابقی که دارد این ویژگی را دارد و یک فرد ملی محسوب میشود و ملی تصمیم میگیرد.
- وزارت نیرو در دو بخش در کشور مسئولیت دارد آب و برق، آب به علت چالشهایی که در منطقه، کشور و برخی کشورهای منطقه دارد بیشتر ملموس است.
- عموما در گذشته چاههای بدون پروانه اکثرا با اجازه ما مسئولان صورت گرفته است چرا که ما شخصیتهای علمی نبودیم؛ لذا باید وزیری که به علم معتقد و خود دانشمند است باید روی کار بیاید و این موضوع را حل کند.
- ما در وزارت نیرو بیشترین نیروی انسانی متخصص و متعهد را داریم اما تاکنون چند وزیر از ابتدا تا انتها وزارت نیرویی بودیم. از سی و چند سال پیش آقای اردکانیان در این وزارتخانه کار میکرد.
- من معتقدم برنامه وزارتخانه با تماسهایی که در طول هفته گذشته با ما داشتند اعضای آن با آقای اردکانیان موافق هستند و خدا کند بدنه وزارتخانهای این را قبول نکند؛ لذا بدنه وزارتخانه نیرو وی را قبول کردند.
- کشور ما یکی از نادرترین کشورهایی است که برداشت آبهای زیرزمینی ما بیش از حد است و این فاجعه است و کشورمان به کویر تبدیل میشود و این وزیر این مشکلات را میتواند حل کند.
- ما در شبکه برق انتقال و تولید داریم اکثر نیروگاههای ما که سابقه بالای ۲۰ سال دارند راندمان پایینی دارند همانگونه که در برنامه آقای اردکانیان آمده است اگر ما بتوانیم ۲ درصد راندمان را اصلاح کنیم مانند این است که ۱۰ نیروگاه زدهایم.
عبدالله رضیان نماینده قائم شهر و جویبار در دفاع از وزیر نیرو پیشنهادی در صحن علنی مجلس گفت: آب و برق دو عامل کلیدی توسعه پایدار کشور بوده است و بالا رفتن استانداردهای زندگی به تقاضای این دو افزوده است. تامین این دو با دشواری های زیادی همراه خواهد بود. یکی از مسائل مهم کشور موضوع آب است.
- وضعیت آب، تامین آب شرب و زیر ساخت ها شرایط نامناسبی دارند. وزارت نیرو نقش مهمی را در این زمینه دارد و به همین ترتیب حائز اهمیت است که چه کسی در راس آن قرار بگیرد. آقای اردکانیان به وزرات نیرو و به زیر و بم های آب کشور آشنا است. او دارای تحصیلات بالا در این سطوح و مدیریت منابع آب کشور است. او تجربه بالا در حوزه انرژی دارد.
- آقای اردکانیان در گذشته مسئولیت قائم مقام وزیر نیرو را داشته است. در زمینه انرژی تسلط کامل دارد.
- ۱۰۰ اثر علمی و ده ها اقدام ملی از او را چهره علمی و جامعه نگر شاخته و برجسته تر کرد. رئیس جمهوری فردی را برای وزارت نیرو معرفی کرده است که کاملا آشنا به این وزارتخانه و مشکل آب کشور است.
- اردکانیان هم تحصیلات مرتبط با وزارت نیرو دارد و هم سال ها در این وزارتخانه کار کرده است. به هم پیوستگی در ارائه برنامه او وجود داشته است.
- در برنامه آقای اردکانیان، راهبردها به خوبی تشریح گردیده است. ارتقا سطح تعامل در دولت به ویژه شورای عالی آب، استفاده از نیرو انسانی، صیانت برداشت از ذخایر آب، جبران تراز منفی آب، توجه جدی به اقتصاد آب و برق، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت تقاضا و افزایش راندمان نیروگاه ها همگی در برنامه او نوشته شده است.
- افزایش سهم بخش خصوصی و توسعه صادرات خدمات فنی در برنامه وزیر پینشهادی نیرو بیان شده، با توجه به شرایط حساس آب کشور، نیاز به فردی داریم که قاطع باشد و بتواند تصمیمات سخت بگیرد. آقای اردکانیان در زمینه بحران آب، صاحب نظر است و تجربه و دانش روز را دارد. نمایندگان اذعان دارند کارنامه اردکانیان مثبت است. نیاز به فردی داریم که از بخش خصوصی و دولتی حمایت شود. مدیران و اساتید این صنعت از ایشان حمایت کردند.
- مخالف محترمی درخصوص آب شیرین کن گفتند، در اروند و گوات ۱۰۰ کیلومتر عمق مطالعه انجام شده و ۶۳ نقطه آب شیرین کن وجود دارد. و انتقال آب در برنامه ها وجود دارد. یکی از اهداف برنامه آقای اردکانیان، تنوع بخشی به آب شرب و بهره گیری از آب های غیر متعارف و عملیاتی کردن بالادستی است.
- باید توجه داشت که در حال حاضر درشمال کشور حدود ۷ میلیارد مترکمعب آب نزولی در حال حدر رفتن است تا زمانی که این را مهار نکنیم این کار توجیح اقتصادی ندارد.
ولی ملکی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای باقیمانده از کابینه دوازدهم، در مخالفت با رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو به عنوان دومین مخالف اظهارداشت: بررسی برنامه های ایشان نشان می دهد که حدود یک پنجم برنامه های ایشان با اسناد بالادستی تطبیق دارد.
- در بسیاری از کشورهای دنیا برای اجرای الگوی کشت بیشترین وام بلاعوض داده می شود،اما مطابق با بررسی که واحد نظارت مجلس بر برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو انجام داده، هیچ اشاره ای به اسناد بالادستی و الگوی کشت نشده است. ما در برنامه آقای اردکانیان در این رابطه چیزی نمی بینیم.
- در صفحه یک برنامه ای که ارایه کردید،مدیریت منابع آب و حرکت به سوی توسعه پایدار امکان پذیر نیست.شما به چه رویکرد و برنامه ای می خواهید اصلاحات اقتصادی کنید، یا تعامل سازمانی انجام بدهید اینها کار دشواری است با نوشتن نمی شود.
- شما به اصلاح الگوی مصرف اشاره کردید، انتظار داریم که برنامه شما در این رابطه عملیاتی باشد. بالا بردن سطح کشت با چه برنامه ای عملیاتی می شود؟ بالا بردن سطح کیفیت و پایداری اقتصادی نیاز به برنامه کمی و کیفی دارد و ما انتظار داریم که اگر رای آوردید به این مسایل رسیدگی کنید.
- در برنامه پیشنهادی ایشان بیشتر نظریه پردازی شده و نمایندگان می خواهند روش عملیاتی این برنامه ها رابدانند، با چه مکانیسمی می خواهید سطح کیفی آب را بالا ببرید؟
- در ترکیه سالانه ۵۰۰ میلیون مگاوات برق از انرژی گرمایی تولید می شود،اما اراده جدی برای این موضوع در کشور ما وجود ندارد.
- وقتی مردم برای آب شرب نداشته باشند، در روستا نمی مانند.
- در راستای احکام ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه که مدیریت منابع آب مطرح است، چه کسی میتواند این مدیریت صحیح را انجام دهد.حتما آقای اردکانیان یکی از متخصصان و صاحبنظران بخش آب چه در درون کشور و چه در امور بینالمللی است.
- ایشان یکی از افرادی است که در بخش آب توانسته است اطلاعات جامعی را به دست بیاورد.
- با توجه به صحبتی که شد، ما خواهان این هستیم که در بحث خوزستان حتما اولین سفرشان به استان خوزستان باشد تا دغدغهها مرتفع شود.
- در بحث انجام تمهیدات آب شیرینکن که میگویند در برنامههای ایشان نیست، باید بگویم در صفحه ۱۵ برنامههای ایشان در رابطه با بهرهگیری از آبهای غیرمتعارف اشاره شده است.
- دغدغه دیگری که مطرح شده، این بوده که به اسناد بالادستی در برنامه آقای اردکانیان اشاره نشده، اما باید بگویم در صفحه ۱۴ به عملیاتی کردن اسناد بالادستی از جمله توسعه و مشارکت بخش خصوصی در طرحهای آب و پساب اشاره شده است.
- نکته دیگری که دلیل موافقت من است، اجماع بین مدیران گذشته و امروز کشور در رابطه با مدیریت آقای اردکانیان است. مدیران کشور همه به اتفاق اذعان دارند که اردکانیان از چهرههای متخصص و تلاشگر است. این اجماع میتواند ایشان را در این راه یاری دهد.
- من روز گذشته درباره این موضوع با اردکانیان صحبت کردم. ما در برنامه ششم توسعه به دولت اجازه دادیم که قیمت حاملهای انرژی را با ملاحظات اجتماعی و حفظ مزیت ملی انجام دهند. افزایش قیمت انرژی در راستای سیاستهای کلان دولت انجام خواهند داد.
- مهمترین مسئلهای که کشور با آن مواجه است، آب و خشکسالی است و یکی از دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو این است که علیرغم سوابق و تجربیات ۲۰ ساله وی در وزارت نیرو، برنامه مشخصی ندارد.
- زمانی که اردکانیان در دو سال آخر دوران اصلاحات مسئولیت در وزارت نیرو داشت، مشکلاتی در مدیریت آب به ویژه در استانها به وجود آمد. همچنین سدسازیهای زیادی انجام شد. همچنین عدم کنترل بر برداشت غیرمجاز از سفرههای آب زیرزمینی به وجود آمد.
- اگر امروز تنش و بحران کم آبی در کشور وجود دارد، انتظار داریم که برنامه مشخص و قاطعانهای ارائه شود. باید همراهی بین مجلس و دولت جوابگوی مشکلات زیست محیطی باشد. اگر فکری به حال ریزگردها و تالابها نکنیم، می تواند برای نسل آینده خطرآفرین باشد.
- ۹۷ درصد کل آب جهان شور، دو درصد یخی و یک درصد شیرین است. سوال می کنم برای اینکه بتوانیم آب شیرین را در اختیار نسلهای آینده قرار دهیم وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامهای دارد؟
- در برنامههایی که وزیر پیشنهادی نیرو ارائه کرده است تنها ۴۲ درصد با اسناد بالادستی مطابقت دارد. لذا معتقدم عدم برنامه ریزی برای تخصیص آب مطابق الگوی کشت و انجام تمهیدات لازم برای پروژههای آب شیرین کن می تواند مشکلاتی را به وجود آورده و تنش آبی ایجاد کند.
- آب شیرین کنها باید در راس برنامه ها و در دستور کار قرار گیرد، این همان موضوعی است که در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی شود.
- در کشورهای پیشرفته که نزولات آسمانیشان بالا است، اقداماتی را برای بازگردانی آب انجام می دهند اما در برنامه های وزیر چنین موضوعی دیده نمی شود.
- نباید امنیت غذایی را جدا از امنیت آب بدانیم و اگر می خواهیم رشد و توسعه پایدار داشته باشیم باید امنیت آبی را جدی بگیریم.
منصور غلامی وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در صحن علنی مجلس اظهارداشت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه میدانم از حسن نظر و توجه ریاست محترم جمهور برای معرفی اینجانب جهت تصدی وزارت علوم تشکر کنم.
- همچنین از یکایک شما نمایندگان محترم که در بررسی صلاحیت اینجانب را مورد لطف قرار دادهاید سپاسگزارم.
- من اگر امروز با نظر و رای شما توفیق خدمت به نهاد علم،تحقیقات و فناوری کشور را بیابم در معرض آزمون دشواری قرار میگیرم.
- تنها عنایت خداوند و حمایت دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و پشتیبانی همه ارکان کشور و نهادهای حاکمیت و دولت و جمعه میتواند عبور از آن را آسان کند.
- با آگاهی از سنگینی بار این مسئولیت و انتظاراتی که بر جامعه علمی کشور وجود دارد وظیفه خود دانستم که اعتبار و تجربه و داشتههای خود را در این مقطع حساس در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهمیم دانشگاهی قرار دهم.
- پیش از من بزرگانی عهدهدار مسئولیت بودند که میراث آن رساندن نظامی علمی کشور به جایگاه قابل قبول امروز است حافظه تاریخی دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را بویژه اساتیدی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت این مسئولیت را برعهده داشتند همواره به خاطر داشته و خواهد داشت.
- خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب اولویتها و مسایل پیشروی دانشگاه و جامعه میدانم، سرمایهای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژهای برخوردار نبودهام، فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای و تشکلهای صنفی و علمی هستم.
- خدمت را از پایینترین سطوح مسئولیت آغاز کردهام و اکنون با تجربه ۱۲ سال مدیریت در یکی از دانشگاههای بزرگ کشور نامزد مسئولیت وزارت شدم. خوشحالم که افتخار نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافتم اما باید بگویم از دل دانشگاهی برآمدهام که نخستین تجربه ایرانی را در نظام آموزش عالی برای مساله بنیادی آموزش برمنبای نیاز به در نظام اسلامی دارد.
- اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام موسوم به گروه D8 است در همدان شکل گرفته است.
- تجربه مدیریت و نقشآفرینی در واحدهای دانشگاهی در چند استان اندوخته گرانقدری را فراهم نموده تا بر مشکلات اجرایی آنها واقف باشم و به رفع آن اهتمام ورزم و لذا رویکرد اصلی بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است قطعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاهها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد.
- من فرزند انقلاب هستم و برای پیشبرد آرمان انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همواره کوشیده و میکوشم تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیتهای علمی و دانشگاهی نسبت به نیازهای جامعه و زمانه حساس و مسئولیتپذیر باشم.
- من دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی گفتوگو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی میدانم. آزادیهای علمی و اجتماعی و رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی و فراهم نمودن محیط با نشاط و سرشار از امید و اعتماد از نظر اینجانب لازمه حیات علمی در دانشگاهها است.
- دانشگاه را محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی میدانم، نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن باید هر کس که وارد میشود ارتقای اخلاقی یابد و زیستن و تفاوت را یاد بگیرند.
- من با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم که اصلاحطلب و اصولگرا میتواند دور یک میز با تکیه بر حق انصاف و قانون و مدارا بنشیند و برای سربلندی ایران عزیز بکوشند.
- بر همین اساس تلاش خواهم کرد گوش شنوا برای همه حرفها و نقدها باشم و چشم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم. در این روزها که پس از معرفی پشت سر نهادهام جلسات فراوانی با فراکسیونها و نمایندگان محترم همچنین با استادان و دانشجویان عزیز داشتهام. نقدها و نگرانی آنها را در رسانهها و تشکلها دنبال کردهام.
- با عمده نگرانیها نظرات منتقدین احساس همدلی میکنم اگرچه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقادات و پیشینهام خود را مصداق آنها نمیبینم ولی به صراحت میگویم اصولگرا و اصلاحطلب، استاد،دانشجو و نماینده و مدیر در هر جا حق دارند حساس و منتقد باشند.
- باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود. راه درست پیش روی ما گفتوگو است. ما باید بر سر مسائل خرد و کلان پیش روی خود بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتوگو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است. دیدگاهها را به هم نزدیک میکند و فرصتهای نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم میسازد.
- من امروز آمدهام که باری از مسئولیتهای آموزشی را بردارم. برادر عزیزم آقای سیدضیاء هاشمی وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرد و اینک در صورت رای اعتماد شما نمایندگان محترم مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی برعهده من خواهد بود. در این مسئولیت باید همه دست به دست هم دهیم تا این وزارت محور توسعه علمی کشور شود که بیتردید زیربنای توسعه همه جانبه محسوب میشود.
- اینجانب صرفا برای حفظ وضع موجود نیامدهام. آمدهام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم.
- کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم، توان دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی را در خدمت حل مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیتهای موجود آموزش عالی در راه کمک به دولت برای حل چالشهای ملی بویژه اشتغال و اقتصاد و بخصوص در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.
- آنچه امروز گفتهام برنامهای مفصل تدوین و تقدیم نمایندگان محترم کردهام که ماهیت عملیاتی دارد و بر بنیاد برنامهای اجرایی برای تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است اظهارداشت: در این راستا علاوه بر اخذ نظرات صائب و راهگشای برخی از رؤسای دانشگاههای کشور در نشست حضوری با رؤسای ۱۳ دانشگاه سطح اول کشور از تجارب و پیشنهادات سازنده آنان نیز به طور مستقیم بهره بردهام.
- مهمترین رئوس این برنامهها که رویکردهای اجرایی آن بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده است ارائه میشود. این برنامهها مستخرج از مصوبات مجلس که مصوبات خود نمایندگان محترم است بوده و برای اجرای آنها حتماً راهکارهای عملی و کارگروههای تخصصی سازماندهی خواهد شد تا برنامهها به نحو احسن و با رعایت شرایط روز اجرایی شوند.
وی در تشریح برنامه های خود به موارد ذیل اشاره کرد:
– ارتقای کیفی آموزش با تأکید بر افزایش مهارت آموزش در دانشآموختگان
– حذف رشتههای ناکارآمد و راهاندازی رشتههای جدید بین رشتهای متناسب با نیاز جامعه
– استفاده از توان دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاههای مسئول برای رفع بحرانهای پیشرو نظیر اشتغال، آسیبهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی.
– مأموریت گرا کردن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری به ویژه مناطق تازه تاسیس
– سوق دادن تدریجی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به سمت دانشگاههای جامعه محور و کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مد نظر قرار دهند.
– اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشران هدایت و راهبری جامعه و نهادینه کردن کرسیهای آزاد اندیشی
– تقویت پارکهای علم و فناوری برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری
– انتقال دانش فنی و توسعه شرکتهای دانشبنیان متناسب با اقتضائات هر منطقه و استان
– توسعه دیپلماسی علمی که از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز میباشد
– توسعه همکاریهای بینالمللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیتهای علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در جمهوری اسلامی ایران
– تداوم و تقویت توسعه بنیادهای خیرین و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری.
– توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی همراه با رعایت استانداردهای آموزش عالی.
– توسعه تشکلهای دانشجویی، سیاسی و صنفی و بهرهگیری از ظرفیتهای آنها در کمک به اداره بهتر دانشگاهها به ویژه در عرصههای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه دانشجویی.
– رشد قابل توجه دانشجویان دختر به دانشگاهها فرصت مهمی برای تحول و توسعه اجتماعی در کشور داده است. بر همین اساس نقش آفرینی زنان در توسعه همه جانبه و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار است و مستلزم توجه ویژه است.
– ایجاد فضاب ضابطهمند و امن سازی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیتهای قانونمند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای سیاسی هیچ تشکل دانشجویی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاهها روبرو باشد.
- تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاهها و جلب مشارکت خانواده بزرگ آموزش عالی با محوریت قانون، تفاهم همگانی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.
- بدیهی است که رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای شفافیت لازم بوده و راهگشا میباشد. من به پیوندهایی همسنگ میان شرایط و مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی، نشاط، تحرک علمی و آموزشی اعتقاد دارم.
- از نمایندگان محترمی که به عنوان نمایندگان مخالف صحبت کردند در تذکرات خوبی که در بحثها داشتند تشکر میکنم بسیاری از این نکات در متن برنامهها و در آئیننامههای اجرایی مورد توجه قرار میگیرد. از نمایندگان موافق نیز تشکر میکنم که با سخنان خود امید و تعهد بیشتر را در اجرای برنامهها را در من زنده کردند.
- آرزومندم اگر توفیق داشتم رأی اعتماد نمایندگان را جلب کنم در تمامی برنامهها به صورت تشکیل کارگروههای تخصصی، فکری و اجرایی برای تحقق همه آنها حرکتی وسیع و جدید آغاز کنم. در نهایت امیدوارم با عنایت به آنچه گفتهام و تقدیم کردهام رأی اعتماد شما پشتوانهای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی باشد.
علیرضا سلیمی در نشست جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ آبان) مجلس شورای اسلامی در تذکر ۲۰۴ و ۲۰۶ قانون آئین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: در ماده ۲۰۴ آمده که رئیس جمهور “ظرف ۲ هفته پس از انجام مراسم تحلیف، کتبا اسامی هیات وزیرارن را باید به مجلس تقدیم کند” اما در مورد وزارت علوم بیش از این مقدار مقرر طول کشیده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با استناد به تبصره یک ماده ۲۰۶ ، بیان کرد: این تبصره مربوط به معرفی یک یا چند وزیراست که با معرفی کل کابینه فرق دارد، در معرفی کل کابینه رئیس جمهور در مورد هر وزیری میتوانند در ۲ ساعت و نیم زمان سخرانی کند ولی اینجا باید یک ساعت سخنرانی کند.
نماینده مردم محلات ادامه داد: موضوع این است که در موارد معرفی یک یا چند وزیر پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت، بدون بحث در کلیات برنامه ها و ترکیب هیت وزیران، موضوع سخنرانی باید فقط در مورد برنامهها و صلاحیت وزرا باشد که بنظر من این دو ماده رعایت نشده است.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر مرتبط با ماده ۲۰۴، گفت: دولت ظرف ۲ هفته وزرا را معرفی کرد و ۲ وزیر را نیز نتوانستند در آن تاریخ معرفی کنند که علی القاعده باید سرپرست میگذاشتند و ظرف ۳ ماه معرفی کردند که در اینجا خلافی را مشاهده نمی کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر مربوط به ماده ۲۰۶ قانون آئین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آیا منظور شما این است که نطق اولیه رئیس جمهور نباید در مورد کلیات باشد؟ چنین موضوعی نداریم، زیرا قانون می گوید که “پس از نطق اولیه رئیس به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات، برنامه ها و ترکیب هیأت وزیران تنها در مورد برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به ترتیب فوق الذکر اقدام خواهد شد” باید توجه داشت که در زمان معرفی هیات وزیران به مجلس، ابتدا بحث در کلیات برنامه هیات وزیران می شود.
لاریجانی با بیان اینکه در شرایط فعلی دیگر این بحث را نداریم و فقط موافق و مخالف داریم ولی در زمان معرفی هیات وزیران ابتدا وقت می دهیم به تعدادی از نمایندگان تا به عنوان موافق و مخالف در کلیات سخنرانی کنند و بعد وارد بررسی تک تک وزرا میشویم، بیان کرد: امروز نیز وارد بررسی برنامه تک تک وزرا شدیم و اشکالی وجود ندارد.
- یکی از ارکان اقتدار و پیشرفت دولتها توسعه علم و فناوری است که این امر فقط از کانال دانشگاه و نخبگان میسر خواهد شد. دانشگاهها محل تولید علم هستند و دولتها باید از جامعه دانشجویی به دور از مسائل سیاسی و جنجالهای اجتماعی دفاع کنند و بدانند دانشجویان افرادی ولایی و مذهبی در سنگر علم میتوانند از کشور دفاع کنند.
- دانشجو باید جهت خلق ایده، فکر و محیطی آرام داشته باشد و چه بسا یک ایده خوب میتواند کشور را به صورت جهشی به جلو براند که از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه به علم و دانش است.
- الان کشور ما نمیتواند هزینه زیادی برای بعضی امورات بدهد. امروز وقت اتحاد ملی است و دولتمردان و احزاب چپ و راست با هم برای توسعه پایدار کشور عزیزمان ایران، کار کند. دانشگاه محلی مقدس و قابل احترام است و باید ارزش و حرمت دانشگاه، دانشجو و اساتید حفظ شود.
- فردی عقیدهاش مثل ما نیست نباید از گردونه علم و استادی حذف شود، در سنوات قبل مواردی را داشتیم که به علت فشارهای سیاسی و ورود افرادی که مسائل را از هم تفکیک نمیکردند جامعه علم و دانش ضربههای شدیدی خورد.
- بیاییم از علم و دانش برای کشور استفاده کنیم زیرا همانطور که دیدیم با تفتیش عقاید باعث فرار مغزها از کشور شدیم.
- آقای غلامی فردی تحصیلکرده و لایق است و مراتب را پلکانی طی کرده و من از آقای روحانی که وی را به مجلس معرفی کردند، تشکر میکنم.
- نکتهای که در اینجا لازم است به آن اشاره کنم این است که اگر ما فردی را برای مسندی به هر دلیلی قبول نداریم، وی را تخریب نکنیم.
- بعضی از مخالفین وزیر علوم میگویند چرا وضعیت جامعه دانشگاهی ما به این شکل است. چرا علم ما کاربردی نیست. چرا ما شاهد مدرکگرایی هستیم و … آقای غلامی چرا اینگونه است؟ خب آقای غلامی که هنوز وزیر نشده است که اینها را جواب دهد. شما نمایندگان باید کسی را که مقصر است اینجا بیاورید و توبیخ کنید.
- آقای غلامی برنامههایی که من از شما میخواهم در این ارتباط است. دانشگاهها بر اساس نیاز دانشجو جذب نمیکنند و متاسفانه ما شاهد مدرکگرایی در کشور هستیم.
- بحث دیگر توجه ویژه به تشکلهای دانشجویی و بسیج دانشجویی است. به هر حال کسانی که در این تشکلها و بسیج دانشجویی هستند، دغدغه پیشرفت نظام و کشور را دارند و باید به خواستههای آنان در چارچوب توجه شود و موضوع دیگر نظارت بر مؤسسات آموزش عالی و علمی و تقویتی کاربردی و بحث تقویت بنیه علمی دانشجویان است.
- دوستان به ما گفتند که بعضی از تشکلهای دانشجویی با وزارت آقای غلامی مخالفند و من در اینجا عرض میکنم که خیلیها با من تماس گرفتند و موافق وزارت وی هستند و خواستند که از این وزیر دفاع شود.
حبیبالله دهمرده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با اشاره به ویژگی های برنامه غلامی گفت: حمایت از کارآفرینی در دانشگاه ها با توجه به بیکاری دانشگاهیان، حمایت از زیرساخت مناطق محروم، ارتباط بین دانشگاه و صنعت، پذیرش دانشجو خارجی، تبدیل به علم به فناوری و تقویت پارکهای علم و فناوری جهت تجاری سازی از جمله برنامه های علمی آقای غلامی است.
- انتقال دانش فنی و توسعه شرکتهای دانش بنیان، ارتقای کیفی آموزش و تاکید بر افزایش مهارتهای آموزشی دانش آموختگان، بازنگری در ساختارهای راهبردی وزارت علوم در حوزه تصدی گری و اهتمام ویژه برای سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت، التزام بخشی به سیاست گذاری علمی، به کارگیری افراد توانمند، شایسته و لایق در مدیریت کلان و عدم سیاسی کاری در تصمیم گیریها از دیگر برنامه های آقای غلامی به شمار می آید.
- وزیر پیشنهادی علوم به دنبال راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی، تحول در علوم انسانی، توسعه تشکلهای دانشجویی و صنفی و بهره گیری از ظرفیت های آنها است.
- غلامی را فردی متدین ولایی با سابقه مدیریتی و دارای اعتدال در مشی می دانم. آقای غلامی به اعتقاد و توجه به منویات رهبری به اقتصاد مقاومتی و استفاده از مدیران شایسته و شایسته سالاری معتقد است.
- غلامی سابقه خوبی در در دانشگاه های شهرستانی دارد. این سابقه نشان میدهد که ایشان می تواند مشکلات دانشگاهها را به خوبی درک کند و از تمام نمایندگان می خواهم به آقای غلامی رای بسیار بالا دهند.
جهانبخش محبی نیا یکی از چهره اصولگرایی بود که در مخالفت با منصور غلامی پشت تریبون رفت. او مخالفتش را اینگونه آغاز کرد: «خدا را شاکرم که مرحوم هاشمی و خاتمی را آفرید تا عدهای در مخالفت و موافقت با هاشمی و خاتمی به نام و نوا برسند.»
محبی نیا در بخش دیگری از صحبتهایش در انتقاد از برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، پیشنهادی ارائه کرد و گفت: اگر آیین نامه داخلی را اصلاح کنیم، می توانیم یکبار برای صلاحیت فردی و یک بار هم برای صلاحیت برنامه های وزرای پیشنهادی رای گیری کنیم. در این صورت چنانچه کسی برنامه اش رای لازم را نیاورد، می تواند یکی دوماه از مجلس وقت بگیرد و برنامه مناسبی ارائه دهد.
او که تلاش می کرد دلایل مخالفتش با برنامههای غلامی را خلاصه کند و این مخالفت را از صلاحیت فردی او جدا سازد، تأکید کرد: غلامی انسان خوبی است، ایشان اگر پیش نماز مجلس باشند، من پشت ایشان نماز می خوانم. اما شایستگی وزارت علوم را ندارد.
قاسم احمدیلاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه (۷ آبان ۹۶) در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی اظهار داشت: امروز وزیری برای وزارتخانه علوم معرفی شد که حساسیت وزارتخانه بسیار بالاست که به اعتقاد من این وزارتخانه در این مدت مظلوم واقع شد.
- دولت قبل زمان بسیاری از آن با سرپرستی اداره شد که سه وزیر معرفی شد رای نیاورد و در آن ایام با سرپرستی و در این دوره نیز رئیسجمهور کممهری کرد و همزمان ۱۸ وزیر را معرفی نکرد و باز وزیرعلوم جا ماند.
- آنچه که امروز صحبت میکنم بر اساس ارزیابیهایی است که شاید به اندازه یک هفته روی آن موضوع کار کردم. بنده در ابتدا نظر مثبت نسبت به وزیر پیشنهادی علوم نداشتم اما بررسیهایی که چه در حوزه میدانی از استاندار همدان، جهاد دانشگاهی اصفهان، مجموعه شهر کرد و نقاطی که آقای غلامی نقش داشته بررسی کردم تا نکاتی را اینجا عرضه بدارم.
- قطعا میدانید که ۱۵ آذر در راه است و همه وزارتخانهها خود را آماده کردهاند تا دولت بودجهای را تقدیم کرده و وزارتخانهها یک سال را با آرامش سپری کنند اما در این مدت میبینید که باز هم وزارت علوم با سرپرستی اداره میشود. آیا سرپرست میتواند برنامهریزی اصولی، زیربنایی و درست داشته باشد. حتما خیر.
- علیرغم آنکه برادر عزیز دوست کارآمد و کاردانم سیدضیا هاشمی سرپرستی فعلی این مسئولیت را بر عهده دارند اما میبینیم نمیتواند تصمیم نهایی را بگیرد چون سرپرست است. آیا اگر امروز فکر میکنید آقای غلامی رای نیاورد فردا وزیری داریم که وزارتخانه را اداره کند؟
- حتما باید بدانید باز دچار مشکلاتی ر طول زمان خواهیم شد و باز وزارتخانهای را بدون مسئول اداره کنیم. آنچه امروز مهم است این است که اول گله میکنند که آقای رئیسجمهور؟ دغدغه شما علم و فناوری نیست اگر بود تا امروز باید اقداماتی انجام میدادید. در این زمینه تاخیر شد و متاسفانه به علت زمان زیاد نشستیم تا همراه وزارت نیرو فردی را مشخص کنید.
- در بررسیها و سوالاتی که دررابطه با منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم داشتم هیچ کسی نگفت این شخص توانایی این کار را ندارد. آن چه که امروز من به آن رسیدم این است که غلامی را فردی سالم دیدم که سلامت در وجود وی است.
- برخی به گونهای صحبت میکنند که گویا او از جای دیگری به این مجلس معرفی شده است. او را که ترامپ معرفی نکرده است! آقای روحانی رئیسجمهور که حدود ۲۴ میلیون رای آورده او را به این مجلس معرفی کرده است. بنابراین چه اصرار دارد ما چند شقه و چند قسمت کنیم که عدهای اصلاحطلب و اصولگرا چنان میگویند. ما فراکسیون مستقلان مجلس نشستی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که غلامی اگر در وزارت علوم بیاید و کار را شروع کند بهتر است.
- شب گذشته شنیدم مجمع اصلاح طلبان استان همدان نشستند و بر این موضوع صحه گذاشتند که وی بیاید و وزارت را بپذیرد. به نفع کشور و وزارت علوم است. همه عزیزان در مجمع نمایندگان در استان همدان همه اعلام کردند که مورد حمایت ما است. هم اصولگرایان هم اصطلاحطلبان و هم اعتدالیون. بنابراین ضرورتی ندارد که ما امروز بیاییم و به گونهای برنامهریزی کنیم که بگوییم باز بماند.
- آیا دو ماه دیگر نفری معرفی میشود یا خیر ولی وزارتخانه با ۴ و نیم میلیون دانشجو بدون وزیر بماند. مشکلات در وزارت علوم بسیار زیاد است. ۴ و نیم میلیون نفر دانشجو منتظرند آیا پدری میاید تا این خانواده بزرگ را هدایت کند؟ به نظرم یکی از خصوصیات اصلی غلامی علاوه بر سلامت و دانایی از بدنه وزارت علوم است.
- آقای فرهادی فرد دوست داشتنی و محترمی بود اما از بدنه یک وزارتخانه دیگر بود. این بار رئیسجمهور از درون وزارتخانه فردی را معرفی کرده است. پس بهتر است به مجموعه کمک کنیم و داشتههای وزارت علوم تاکید شود که میتواند کاربرد داشته باشد. آقای غلامی مشکلات حوزه تخصصی دانشگاهها را میشناسد.
- اساسا نوع نگرش و نگاه یک فرد تصمیم میگیرد و بر اساس آن اقدام میکند. بنابراین آن جهتگیری فرد مهم است که ما را به سوی تمدن نوین اسلامی هدایت میکند یا به سمت توسعه غربی.
- آقای غلامی وزیر پیشنهادی علوم در جلساتی که در حضور اعضا حاضر شد با توضیحات خود اثبات کرد که وی فرزند انقلاب است و ادبیاتی که در برنامهریزیها دارد همان ادبیات انقلاب است.
- از آرزوهای نظام جمهوری اسلامی ایران، اسلامی شدن دانشگاهها بود و به فرموده حضرت امام (ره) دانشگاه مبدا همه تحولات کشور است. اگر دانشگاه با تکنولوژی روز دنیا همراه باشد وابستگی ما به دیگر کشورها و خارج مرزها کاسته خواهد شد.
- مشکلی که ما امروز داریم و دشمن به آن واسطه ما را تهدید میکند و ما را در تحریم و فشار قرار میدهد این است که ما نتوانستیم پیوند بین صنعت و دانشگاه برقرار کنیم.
- اگر دانشگاه مثبتاندیش، متعهد، امیدوار به آینده، معتقد به مبانی دینی و اصالتهای میهنی و مسائل انقلاب و همچنین برخوردار از احساس مسئولیت و نیت قاطع برای اقدام باشد، چنین دانشگاهی میتواند دانشجویان را هم به فکر و حرکت وادار کند و نقش کمنظیر و بیبدیل در این راستا داشته باشد.
- امروز اولویت اول کشور ما بحث اقتصاد مقاومتی است. تفکر انقلاب در هر کجا که ورود کرده مشکلات ما را مرتفع کرده و ما را از وابستگی خارج کرده است.
- اقتصاد مقاومتی امروز راه حل برون رفت از مشکلات کشور است و باید از مونتاژ به سمت نوآوری حرکت کنیم.
- به فرموده مقام معظم رهبری دانشگاه مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور و لایههای مختلف جامعه است. اما باید نسبت به شان این جایگاه نظر داشته باشد. اینکه ما برای اقتصاد مقاومتی جلسه کمیسیون برگزار میکنیم یا کمیته تشکیل میدهیم کفایت نمیکند. این گره را یک وزیر انقلابی و وزیری که باور به مبانی و اصول انقلابی داشته باشد میتواند باز کند. و مسیر پیشرفت کشور را فراهم کند.
- دانشگاه نباید سیاسی باشد. از ویژگیهای خوب آقای غلامی این است که فردی بیحاشیه، دارای تعامل و سعه صدر است. مدیریتی که وی در دانشگاه داشته اثبات کرده اهل استفاده از تمام گرایشات سیاسی و ظرفیتها و نیروهای جوان است.
- بله! دانشگاه باید سیاسی باشد اما دانشگاه یک محیط علمی است. ما نباید دعواهای سیاسی را وارد محیط دانشگاه کنیم. دانشگاه باید گرههای اقتصادی کشور را باز کند.
سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در مخالفت با منصور غلامی عنوان کرد: زمان زیادی از مناظرات پیش از انتخابات بین کاندیداهای ریاست جمهوری نگذشته و تمام اقشار این برنامهها را تا همیشه به یاد دارند، مردمی که اگر حضورشان نبود انتخابات به گونه دیگری رقم میخورد، این مردم برای اصلاح روند پا به انتخابات گذاشتند اما آقای رئیس جمهور شما که برنامههایتان را فراموش نمیکنید، استفاده از زنان و جوانان در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرفها با عملکرد یکی نباشد؟
- اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرفها و برنامههایتان آنچنان که گفتید اجرا نشد.
- آقای رئیس جمهور آیا صدای دانشجویان دانشگاههای تهران، اصفهان، قزوین و استانهای دیگر را شنیدهاید؟ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که میگویید اینگونه محقق میشود؟
- بررسی برنامههای غلامی نشانه رویکردی است که اشارهای به ضرورتها ندارد یعنی مسئله دانشگاه نسل چهارم که به اشتغال منجر میشود در برنامه وی نیست، وجود دانشگاهی که پژوهش آن در راستای افزایش بهرهوری صنایع باشد و به بودجه عمومی وابسته نباشد در برنامههای غلامی دیده نمیشود.
- سوابق غلامی نشان میدهد که وی در راستای رفع فاصله صنعت و دانشگاه تلاش اندکی داشته و موفق نبوده است، همچنین برنامه وی عمدتاً معطوف به محورهای عدالت آموزش عالی و مسئله نگرش سیاسی-امنیتی به فضای دانشگاه است در حالیکه یکی از اصول نگارش برنامههای عملیاتی توصیف وضع موجود است که باید نقاط ضعف و قوت بر اساس این وضع موجود بررسی شود ولی دربرنامه غلامی هیچگونه توصیفی از وضع موجود نیست و مشخص نشده برنامه وی بر پایه چه زیربنایی نگارش شده است.
- مرجعیت علمی و وضعیت دانشگاهها در این برنامه لحاظ نشده و مشخص نیست چشمانداز علم و مرجعیت علمی چگونه خواهد بود، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاهها و نبود نهادهای مستقل در هیچکجا از برنامههای پیشنهادی غلامی نیست.
- در هیچ کجای برنامه غلامی نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدهای پیش رو در عدالت آموزش عالی نیست، در مورد سهم رایگان دورههای آموزش عالی چیزی بیان نشده اما به افزایش سهم مؤسسات غیردولتی و غیر رایگان اشاره شده است.
- رویه بومی گزینی که در دولت احمدینژاد مطرح شد سبب شده که دانشجویان اطراف تهران بهتر بتوانند از دانشگاههای تهران و اطراف آن استفاده کنند و پذیرش یک فرد از مناطق مرکزی کشور به سختی انجام میشود لذا بازبینی جدی در بومیگزینی یک ضرورت است زیرا این مسئله بیعدالتی است که در برنامه غلامی مغفول مانده است.
- کمترین دانشجوی کشور به نسبت جمعیت استان، در استانهای مرزی است در حالیکه تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار، توسعه پایدار مرزها و بردن کیفیت آموزش عالی به مرزهاست.
- عبارت تأمین امکانات رفاهی مناسب برای دانشجویان با هدف حفظ کرامت انسانی به صورت کلیگویی در برنامه غلامی مطرح شده است در حالیکه باید جوانب مختلف آن بیان میشد، همچنین غفلت از معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص دانشجویان دکتری بیانگر نگاه کالایی به علم در برنامه غلامی است در حالیکه میتوان ضمن تأمین معیشت دانشجویان از حجم آسیبها کاست.
- همچنین در برنامه غلامی واژه استقلال حتی یک بار هم مطرح نشده در حالیکه استقلال آکادمیک در تمام شئون دانشگاه مهم است ولی در افق نگاه وزیر پیشنهادی علوم این مسئله وجود نداشته است، در بحث دیپلماسی علمی نیز نکتهای ذکر نشده است.
عبدالکریم حسین زاده در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی علوم گفت: شاید سوال پیش آید که علیرغم توصیه همه بزرگان و عقلای اصلاح طلب چرا بنده اقدام به مخالفت با آقای غلامی کردم، ما نمایندگان سوگند یاد کردیم که در راستای تامین منافع ملی و نظام رفتاری عاقلانه داشته باشیم.
- هنوز یک ماه از زمانی که رئیس مجلس شرایط بحرانی کشور را مطرح کرد، نمی گذرد و ما براساس این باید نوعی از مدیریت را اعمال کنیم.
- انتخابها بیشترین تاثیر در منافع ملی و نظام را باید داشته باشند. انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را داشته آنهم برای وزارتخانهای که با بزرگترین چالشها روبروست چه تاثیری می تواند داشته باشد.
- نظر دانشجویان، اساتید و تشکلهای دانشجویی را ببینید. با انتخاب وضع موجود مخالف هستند. عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیری که بخواهد در این وزارتخانه کار کند چه مسائلی را پیش می آورد. شخصی که از او نمی توانند حرف شنوی داشته باشند.
- جایگاه واقعی وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست؟ بنده سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید. برخی از افراد می توانند فرمانداران خوبی باشند اما الزاما استانداران خوبی نخواهند بود.
- دائما از بحرانی بودن شرایط کشور و وضعیت نامطلوب خاورمیانه صحبت می کنیم اما در انتخابهایمان انتخاب دقیقی انجام نمی دهیم و این موضوع نمی تواند خواسته های نظام را تامین کند.
- بنده مخالفتم از سر دلسوزی برای نظام، کشور و دانشگاه است. شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را بر عهده داشته و توان مدیریتی قابل توجه هم نداشته است و رضایت دانشجویان را هم نداشته چگونه می تواند نارضایتی های دانشجویان را برآورده کند؟
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بعد از معرفی وزرای پیشنهاد علوم و نیرو جلسات فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور منصور غلامی و رضا اردکانیان وزاری پیشنهادی برگزار شد که آنها نیز ضمن ارائه رزومه ای از فعالیت های خود، به ارائه برنامه های پیشنهادی پرداختند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه صبح امروز فراکسیون بعد از جمع بندی، اعضای حاضر به صورت صد در صد با معرفی منصور غلامی به عنوان وزیر علوم و به صورت ۷۰ درصد با معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر نیرو موافق بودند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با این حال به جهت اظهارات متفاوت موافق و مخالف اعضای فراکسیون درباره آقای غلامی، قرار شد رای فراکسیون در اختیار افراد باشد به این صورت که هر عضو فراکسیون به تشخیص خود به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای دهد.
رئیس جمهور در ادامه دفاع خود از وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار کرد: شما نمایندگان در اکثر استانها مطرح کردید که آب استان ما از فلان دریا یا دریاچه و شمال یا جنوب باید تامین شود، بله این هم یکی از راههایی است که می شود به آن فکر و برایش برنامه ریزی کرد و در برخی موارد هم اقدامات عملی شروع شده، اما باید بدانیم آب به چه قیمتی به محل مصرف خواهد رسید. این هم از مواردی است که باید کار کنیم و نیاز به سرمایهگذاری و حضور بخش خصوصی و سرمایه خارجی داریم که باید تلاش را ادامه دهیم. ادامه سخنان روحانی در دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت نیرو را اینجا بخوانید
وی افزود: همه نکاتی که در روزهای اخیر راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکلهای دانشجویی مطرح شد، نشان داد که دانشگاه زنده است. اساتید ما فعالند و به سرنوشت خود توجه دارند. مفهوم آن اهمیت علم و دانشگاه و سرزنده بودن نسل جوان و دانشگاه ها است. از همه آنهایی که در این زمینه سخن گفتند و نقد کردند سپاسگزارم.
روحانی تاکید کرد: هر آنچه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ راجع به محیط دانشگاه، امن بودن و نه امنیتی بودن دانشگاهها ، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و اساتید مطرح کردیم، همچنان به این عهد خود وفادار خواهیم بود.
رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در اینجا در محضر نمایندگان ملت ایران عرض میکنم، مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شدهاند و دو وزیری که انشاءالله به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد، پیوست حکم است.
وی تصریح کرد: تمام وزرای ما در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری، یک پیوست حکم هم دارند و در آن پیوست حکم دقیقا مشخص شده که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آنها چیست و بطور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و سه ماه به سه ماه آن را ارزیابی میکند. ادامه سخنان روحانی در دفاع از منصور غلامی را اینجا بخوانید
نظرات کاربران :