تسنیم نوشت: حجتالاسلام مختاری، امام جمعه هشتگرد گفت: قرار بود ما از بیحجابی بیزار باشیم نه از بیحجاب! اگر کسی غیر از این گفته، اشتباه کرده است. مگر میشود ما به عنوان یک روحانی و مبلغ دین از یک انسان بیزار باشیم؟
بخش هایی از گفت و گو با حجتالاسلام مختاری امامجمعه هشتگرد را بخوانید:
پیش از آغاز رسمی مصاحبه، از آقای مختاری پرسیدم، «شنیدیم شما قبلاً در جایی امام جمعه بودید و روی درب آن نوشته بودند، "ورود با حجاب الزامی است"! چرا گفتید، آن برگه را بردارند؟» در پاسخ گفت: به مسئولین برگزاری نماز جمعه گفتم شما نماز جمعه برای کم حجابها هم دارید؟ گفتند: نه! گفتم خب، این اطلاعیه را بردارید تا اگر کم حجابها هم خواستند، تشریف بیاورند.
تعمداً پرسیدم مگر شما از بیحجابها و کمحجابیها بیزار نیستید؟ گفت: خیر؛ قرار بود ما از بیحجابی بیزار باشیم نه از بیحجاب! اگر کسی غیر از این گفته، اشتباه کرده است. مگر میشود ما به عنوان یک روحانی و مبلغ دین از یک انسان بیزار باشیم؟ چرا بیزار باشیم؟ برای چه؟ اینها مگر کی هستند؟ جز دختر ما یا خواهر ما؟ از کجا آمدهاند جز اینکه از خانواده ما هستند! مشی حضرت آقا و حاج قاسم سلیمانی جز این است که اینها را فرزندان خود بدانیم؟
مصاحبه را شروع میکنم؛ سؤال اول درباره رابطه امروز مردم با روحانیت است و اینکه آیا این رابطه را رضایتبخش میداند؟ پاسخ میدهد که «خشت دیواری که بین روحانیت و مردم کشیده شده را دشمن گذاشته است».
طبیعتاً وقتی طبیبی میخواهد درد را درمان کند اول باید درد را تشخیص بدهد. بین ما و مردم فاصله افتاده است. یک عدهای خاص دور و بر ما جمع شدند از یک قشر خاص که راه ارتباط با کف جامعه، عموم مردم که مخاطب اصلی ما هستند، بسته شد. طبیعتاً من دریافت ذهنیام از مشکلات جامعه همان دریافت افراد دور و بر خودمان است. بعد از آن هم آنچه نسخه میپیچیم بر همان قاعده است.
وقتی ارتباط ما با کف جامعه و بدنه مردم قطع باشد، براساس برداشتهای ذهنی نسخه میپیچیم و اقدام میکنیم؛ خروجی این کار همین میشود که گاهی جامعه را نمیفهمیم و جامعه هم حرف ما را نمیفهمد. یک بخشی از رفتارها و گفتارهای ما، نشست و برخاستهای ما محدود شده به اطرافیانمان! خب، دشمن هم حداکثر استفاده را از این فضا کرده است.
در رفتار و خطبههای برخی ائمه جمعه ایراداتی وجود دارد
به ایشان گفتم "حاج آقا برکاتش مفروض؛ آیا امروز این همان نماز جمعههای دهه شصت است؟" که آهی کشید و گفت: نمیتوانیم محکم این حرف را تائید کنیم که این نماز جمعهها، نماز جمعههای مطلوب ماست. حتماً اشکالاتی وجود دارد؛ هم در نوع رفتار من بهعنوان امامجمعه و هم در خطبههای نماز جمعه ایراداتی هست.
۸۰ درصد ماموریت امام جمعه از شنبه تا پنجشنبه است
امام جمعه هشتگرد معتقد است که فاصله نماز جمعه فعلی با نماز جمعهای که باید باشد، «جدی» است؛ او قبول دارد که برخی از جوانان تمایلی به حضور در نماز جمعه ندارند و درباره چرایی این گفته خود، تأکید میکند "نمازی که جمعه خوانده میشود شاید به اعتقاد خودم بیست درصد مأموریت امامجمعه است. ۸۰ درصد مأموریت امامجمعه از شنبه تا پنجشنبه است. خروجی شنبه تا پنجشنبه میآید در نمازجمعه. عملکرد امامجمعه را نباید صرفاً در نمازجمعه دید. امامجمعه شنبه تا پنجشنبه باید با نوجوان و جوان ارتباط بگیرید. به مدرسه، دانشگاه و کف خیابان برود و با افراد مختلف از دانشجو گرفته تا کارگر صحبت کند تا نماز روز جمعه مؤثر باشد. باید جوانها را به نماز جمعه آورد؛ این خبرها نیست که خودشان بیایند؛ باید روحانیت سراغ جوانها برود و برای حضور او در نماز جمعه، انگیزه ایجاد کند."
گاهی حق با مردم است گاهی حق با حاکمیت است. چنین پیش فرضی وجود ندارد. امامجمعه وظیفهاش این است که طرف حق بایستد. اگر حق طرف مردم باشد باید بایستد و هزینهاش را بدهد طرف حاکمیت هم بود باید بایستد آبرویش را بدهد و از حق دفاع بکند".
امر به معروف یعنی ای مسلمان! بدان که همه ما از یک خانواده هستیم یعنی محبت و تعلقخاطر را گسترش بدهیم، از دختر و خواهر خودمان به همه دختران و زنان جامعه و بدانیم که همه اینها خواهران و دختران ما هستند و باید به همه آنها تعلقخاطر داشته باشیم. امر به معروف فضولی نیست؛ محبت است؛ علاقه است و تعلقخاطر!
من بهعنوان مسئول اگر میخواهم در قصه حجاب و عفاف برخوردی بکنم، مردم باید از قبل دلسوزی من را در امورات دیگر ببینند. مثلاً نسبت به مرغشان، گوشتشان، مایحتاجشان، درمانشان، بیمارستانشان، داد من باید بلند باشد. اگر بیمارستان ما متخصص ندارد، اگر مردم شب رفتند آنجا و کسی نبوده کار اینها را راه بیندازد، اگر نمیتوانند ازدواج بکنند و… نه اینکه در همه موارد ساکت باشیم و فقط داد بیحجابی را بزنم".
از امامجمعه هشتگرد پرسیدم یعنی با این توصیف شما با پلمپ مراکزی که کشف حجاب کردهاند، موافق نیستید؟ در جواب گفت: "من میگویم باید برای مشکلات جوانها علاجی باید پیدا کرد. جوانی که نمیتواند ازدواج کند؛ اسباب زندگی مشترک برایشان فراهم نیست. تحتفشار غریزه جنسی است و… هرگاه ما برای اینها علاج پیدا کردیم آن وقت، کشف حجابی هم صورت نمیگیرد و نیازی هم به پلمب نیست چون خودشان رعایت میکنند؛ همانطور که اکنون اکثر جوانان رعایت میکنند.
همان موقع که یک مقام قضایی در یکی از استانها درباره محدودیت برای بیحجابها سخن گفت، من در خطبهها عرض کردم نمیتوانید حق شهروندی کسی را سلب بکنید مگر اینکه در قانون گفتهشده باشد، اگر قانون گفته باشد، قصه جداست اما قانونی برای این قصه نداریم و نمیشود حق شهروندی کسی را سلب کرد. البته اینکه فردی بخواهد با پوشش نامناسب حق شهروندی دیگران را سلب کند را نیز باید در نظر گرفت؛ مترو و خدمات دولتی حقوق شهروندی افراد است؛ با حجاب و بیحجاب هم ندارد؛ مترو حق همه مردم هست. امام علی (ع) اجازه ندادند حق شهروندی یک زن یهودی سلب شود؛ مگر ما چنین اجازهای داریم؟"
در گفتوگو با آقای مختاری، بحث از سیاست و اقتصاد به هنر و سینما و فوتبال کشید؛ از وی درباره سلبریتیها پرسیدم, ابتدا گفتند منظورت از سلبریتی چیست؟ پاسخ دادم "چهرههای محبوب و مشهور". گفتند که اینها برای جامعه ما در ابتدا فرصت بوده و هستند.
وی در ادامه در تعریف محبوبیت گفت: "مهم است که ما محبوبیت را برای خدا و خدمت به مردم میخواهیم یا برای کار دیگر؛ اگر برای خدا و مردم باشد چه ایرادی دارد؟ روحانیت هم باید محبوب باشد تا مؤثر شود اما اگر اصل محبوبیت موضوعیت پیدا بکند، مسئله متفاوت میشود. اینکه یک فرد به خاطر فالوورهایش حرف بزند و برایش فرقی نکند که حرفش درست است یا غلط، راست است یا دروغ، حق است یا باطل؛ این میشود نگاه و استفاده ابزاری از شهرت و محبوبیت که درست نیست بنابراین چهرههای اثرگذاری که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، اینها در قدم اول فرصت هستند. ما خودمان با تلویزیون و سینما و علاقهای که مردم به فوتبال و … دارند بستری را فراهم کردیم که یک عدهای بالاخره بهواسطه فیلمی که بازی میکنند، فوتبالی که بازی میکنند، والیبالی بازی میکنند، کشتی که میگیرند، محبوب بین مردم باشند و این هیچ اشکالی ندارد.
از آن طرف، گاهی خود صدا و سیمای ما هم این قصه را تقویت کرده است. شب عید شما برنامه عید نوروز را نگاه کنید. چهرههایی که دعوت میشوند میآیند آنجا، میگویم در کنار آنها دیگران هم باید باشند چون اینها به جامعه جهت میدهد و ریلگذاری میکند. همه مهمانان بازیگر و بازیکن و امثال اینها هستند؛ آیا دانشمند هستهای را هم میآوریم؟ فلان پزشکی که در دوران کرونا اینقدر خدمت به جامعه کرده است میآوریم؟ آن جهادگر بسیجی که در سختترین شرایط زلزله و سیل و … کنار مردم بوده را هم میآوریم برجسته کنیم؟"
امامجمعه هشتگرد با بیان اینکه "تنگنظریها" موجب شکاف بین مردم و مسئولین شده است"، گفت: تنگنظریها باید کنار گذاشته شود؛ خب، مگر روحانیون، مسئولین و سیاسیون اشتباه نکرده و نمیکنند؟ خب یک فوتبالیست، هنرمند و بازیگر ما هم میتواند اشتباه کند. حضرت آقا پیام عفو هوشمندانه، پدرانه و حکیمانهای دادند. نه فقط برای آنان که زندانی و بازداشت هستند. عفو برای همه بود. عفو رهبری یعنی نقطه سر خط! آقا بخشیده است اما برخی مسئولین نمیبخشند. پیام آقا یعنی، اشتباهات را نادیده بگیرید و دستبهدست هم کشور را جلو ببرید. رهبر انقلاب پیام عفو دادند تا دیگر کسی اشتباهات جوانان یا هنرمندان و… را بر سرآنها نکوبد و به رویشان نیاورد اما برخی قبول نمیکنند که نمیکنند."
در ادامه صحبت، بحث به فوتبال و جام جهانی قطر کشیده شد که آقای مختاری با اشاره به تماشای بازیهای تیم ملی، گفت: "بچههای ما در بازی اول با انگلستان سرود را نخواندند که واقعاً من خیلی ناراحت شدم اما در بازیهای بعد جبران کردند؛ دشمن با تمام توان آمده بود که بازیکنان ما را گرفتار کند و حتی مانع بازی آنها شود اما واقعاً دشمن و رسانههای دشمن توانست همه آنچه را که میخواست به دست بیاورد؟ خیر!
واقعاً مصاحبههای کاپیتان تیم ملی و دیگر فوتبالیستهای ما قابل تقدیر نبود؟ چرا یکطرفه قضاوت میکنیم و فشاری که روی بازیکنان و عزیزان ما بود را نادیده میگیریم؟ همه این بازیکنان ثابت کردند که عاشق کشور و پرچمشان هستند و دوست دارند پرچم کشورشان بالا باشد. اینها در مصاحبههایی که با رسانههای خارجی داشتند، این مهم را ثابت کردند."
در بخش پایانی این مصاحبه از آقای مختاری پرسیدم که پاسخ شما به ادعا که گفته میشود، برخی ائمه جمعه در مواجهه با دولتها جناحی و سیاسی عمل میکنند و مثلاً دولت فعلی را همانند دولت قبلی نقد نمیکنند، چیست؟ که وی در پاسخ گفت: ببینید! تفاوت بین دولتها زیاد است یعنی این دولت با دولت قبلی در کار کردها و رویکردها تفاوتهای واقعاً جدی دارد اما در خروجیهایی که اتفاق میافتد و اثری بر جامعه دارد، خیر! آنجایی که بالاخره بار تورمی میآید روی دوش جامعه، منِ امامجمعه اگر دیروز فریاد میزدم و راهکار میدادم، امروز هم باید فریاد بزنم و راهکار ارائه بدهم".
سر همین قصه قیمتگذاری خودرو و شورای رقابت، من همان هفته در خطبه گفتم آقای رئیسجمهور مارادونا را ول بکنید، فلانی را بچسبید! معنا ندارد در سال مهار تورم، یک تصمیمی از دل دولت بیاید بیرون و بار تورمی روی دوش جامعه بگذارد. آقایان استدلالشان برای گران کردن خودرو این است که این دو خودروساز ۳ هزار میلیارد تومان کسری میآورند و بدهکار میشوند لذا باید خودرو قیمتش بالا برود تا این کسری جبران بشود؛ من گفتم که وقتی خودرو را گران میکنید، ما گرانی تکمحصولی در کشور نداریم، اگر خودرو ۴۰ درصد گران شود ۱۰، ۱۵ درصد روی سایر کالاها اثر میگذارد و بار تورمی میگذارد روی دوش کشور، روی زندگی و معیشت مردم و چیزی حدود ۴۰، ۵۰ هزار میلیارد تومان گران کردن خودرو بار تورمی میآورد و حداقل نصفش را باید دولت تأمین بکند یعنی یک چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مردم جبران بکند که بار تورمی کاهش یابد."
در پایان این دیدار از حجتالاسلام مختاری خواستم خطاب به دولت و رئیسجمهور اگر حرفی دارد بگوید؛ ایشان هم گفت: آقای رئیسجمهور! ضمن تشکر از همه اقدامات و خدمات جهادی، کسی که اقتصاد را فقط در دانشگاه خوانده و در کفِ کار تجربهاش نکرده نمیتواند علاج کار ما در اقتصاد باشد. ما امروز با این مشکل مواجه هستیم. با یک تصمیم وزیر کار سابق ۵۷ درصد حقوق کارگران افزایش پیدا کرد و شاید نصف تورم سال گذشته محصول این تصمیم بود؛ خدمتی هم نشد. شما اعلام میکنید ۵۷ درصد حقوق کارگر را میخواهیم بالا ببریم و بازار خیز تورمی بر میدارد؛ اجاره خانه بالا میرود، کرایه حمل و نقل بالا میرود و همهچیز متناسب با این کم و زیاد شدن خیز برمیدارد! خیز تورم برای کارگران است نه همه ۸۵ میلیون نفر لذا این مدل افزایش دادن نه خدمت به کارگر است نه جامعه."
نظرات کاربران :