علی مطهری در دانشگاه صنعتی سهند تبریز: شورای نگهبان در این دوره معتدل تر شده است
06 دسامبر 2015
ساعت انتشار مطلب : 8:18 | Print This Post Print This Post
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی سهند تبریز میزبان علی مطهری نماینده ی مجلس بود. این برنامه در آستانه روز دانشجو و برای بزرگداشت ۱۶ آذر توسط انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی تبریز ترتیب داده شده بود. با توجه به این که پیش بینی می شد استقبال پرشوری از این مراسم توسط دانشجویان این دانشگاه صورت بگیرد از این رو اقدامات لازم در این باره صورت پذیرفته بود، با این حال نیم ساعت مانده به شروع مراسم تمامی صندلی های آمفی تئاتر شهید آوینی پر شد و مسئولین انجمن ناگزیر شدند تمهیدات ویژه ای را اختیار کنند و صندلی هایی در راهرو ها و سالن های اطراف چیده شد تا خیل عظیم دانشجویانی که برای شنیدن سخنان این نماینده جسور مجلس گرد آمده بودند بتوانند از این مراسم استفاده نمایند .
آغاز بخش برنامه، تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی کشورمان بود .
سپس بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان صنعتی سهند به عنوان اعتراض به دستگیری های اخیر اهالی مطبوعات، تعلل در پیگیری پرونده های فساد اقتصادی، اختلال در برگزاری همایش های قانونی و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و برخی مسائل روز کشور توسط یکی از اعضای انجمن اسلامی قرائت گردید. در پایان از رییس جمهور محترم درخواست شد تا به عهدی که با مردم بسته است پایبند بوده و به مطالبات به حق مردم و جامعه رسیدگی نماید .
سپس از دکتر علی مطهری دعوت شد تا به ایراد سخنرانی خود بپردازد .
در آغاز مجری با سوالی از سخنران برنامه درخواست کرد تا در ارتباط با نفوذ اسلام انقلابی به جای انقلاب اسلامی و نقش جنبش دانشجویی در وضعیت فعلی جامعه سخنانی ایراد کند .
وی سخنانش را با تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی آغاز نمود و در رابطه با نهضت حسینی دو مطلب را بیان کرد. زیارت جابر بن عبد الله انصاری از مقبره امام حسین به عنوان نخستین زائر و دومین مسئله، توصیه هایی که برای زیارت امام حسین از دور و نزدیک در منابع دینی ذکر شده است وی اشاره کرد که با گذشت زمان، حادثه عاشورا بیشتر شناخته شده است و این امر مختص حوادث بزرگ می باشد.
وی در این باره به حافظ شیرازی و سید جمال الدین اسد آبادی اشاره کرد که آنها نیز در دوران خود شناخته نشده بودند ولی باگذشت زمان، بیش تر و بیش تر شناخته شده و آثار آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است .
همچنین به امیر المومنین اشاره کرد و افزود که ایشان نیز طبق قولی از خودشان در دوران خود شناخته نشد و بعدها ارزش های والای ایشان مورد توجه عالم اسلام قرار گرفت. در ادامه افزود: امام حسین جزو افرادی بودند که وارد تاریخ شدند و اتفاقا جزو قله های مرتفع و یکی از سازندگان تاریخ بودند . وی افزود در انقلاب های فکری و اجتماعی، خطر نفاق وجود دارد. همچنین در انقلاب ها، چه دینی و غیر دینی، بعضی مخالفان به داخل آن نفوذ می کنند و حتی شعارهای تندتر و انقلابی تر می دهند ولی در اصل قصد انحراف حرکت اجتماعی را دارند و این وظیفه ی پیشوا و امام و چشم بینای اوست که در مقابل این انحراف بایستد؛ و امام حسین در چنین وضعیتی قرار داشت که اگر قیام نمی کرد اثری از اسلام باقی نمی ماند.
هم چنین افزود: خداوند با هیچ قوم و قبیله ای خویشاوندی ندارد و هر انقلابی احتمال انحراف دارد. همانطور که انقلاب بزرگ پیامبر اکرم بعد از ۵۰ سال به انحراف کشیده شد و امت پیامبر فرزند ایشان را در کربلا شهید کردند .
با این رویکرد بود که حضرت علی خلفای پیش از خود را نقد می کرد چرا که آنان فقط به فکر افزایش فتوحات بودند. اما علی علیه السلام به دنبال اصلاح داخل و برقراری عدالت در جامعه بودند .
نوعی تعصب عربی توسط معاویه و حکومت او تبلیغ می شد و با استخدام عامل روحانیت و جعل احادیث به جنگ با حضرت علی پرداخت و نیز از ابزار مسموم کردن دشمنانش از جمله امام حسن و سعد ابن ابی وقاص و غیره استفاده کردند. معاویه خلافت را به سلطنت تبدیل کرد و قیام امام حسین از همین جا شروع شد و امام حسین با حرکت خود بین اسلام و خلافت اسلامی فاصله انداخت و به مردم فهماند که خلافت اسلامی ادامه ی حرکت پیامبر نمی باشد .
اما ما باید از این واقعه درس بگیریم و قیام علیه ظلم تنها وظیفه ی امام حسین نبود و این طور نیست که دستور خصوصی داشت و مامور به این کار بود بلکه از روی محاسبه این کار را انجام داد و به همین جهت اصحاب و اهل بیت خود را برد و این وظیفه ی همه است که با انحرافات مقابله کنند و برخی از اقشار نیز وظیفه ی مضاعفی دارند و دانشجو و دانشگاه از دیدهبان های جامعه هستند که باید به موقع آژیر خطر بکشند و این به خاطر بیدار بودن فطرت الهی در قشر جوان و دانشجو می باشد که البته احساسی و ابزاری عمل کردن نیز جزو آسیب های دوره ی دانشجویی است. سپس با بیان این سوال که آیا ما بعد از انقلاب به جنبش دانشجویی نیاز داریم یا نه، پاسخ داد که جنبش دانشجویی همواره مورد نیاز است و نقد قدرت باید همواره انجام گیرد چرا که در غیر این صورت حکومت ها فاسد خواهند شد چون قدرت نباید در خلوت قرار گیرد و همواره باید نقد شود .
وی همچنین افزود: باید انقلاب اسلامی را با آرمان های آن از جمله آزادی، استقلال و عدالت ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا به این آرمان ها رسیده ایم یا نه .
وی سپس به دوره عثمان اشاره کرد و افزود که علت این امر رواج تبعیض ها و عدم رعایت عدالت و فساد در جامعه ی اسلامی بود که منجر به قیام مردم شد و امیرالمومنین کوشیدند که در این میان وساطت کنند تا خلیفه کشی در دنیای اسلام رسم نشود.
همچنین به حوادث ۸۸ اشاره کرد و گفت که به ما می گویند که در رابطه با حادثه سال ۸۸ باید یا اینطرف باشی یا آن طرف و این بر خلاف عملکرد حضرت علی در ماجرای عثمان است چرا که در این نزاع سعی در وساطت داشتند .
وی سپس به اثرات عدم وجود عدالت در جامعه اشاره کرد و گفت: نتیجه ی آن از بین رفتن تعادل روانی جامعه است زیرا سبب ایجاد دو قشر مرفه و مظلوم در جامعه می شود که تعادل روانی جامعه را به خطر می اندازد. علاوه بر این، بی عدالتی سبب رویکرد به بخت و اقبال و شانس می شود زیرا در چنین شرایطی، دیگر تحصیلات و تلاش رنگ می بازد و اعتقاد به شانس و اقبال جای آن را می گیرد و همچنین افراد جامعه به نظام عالم بدبین می شوند .
وی افزود: عدالت مقیاس دین است نه دین مقیاس عدالت. دموکرات بودن یک حکومت، از نوع برخورد با مخالفانش مشخص می شود و وجود اقلیت منتقد و مخالف برای کل جامعه مفید است .
در این بخش سخنان علی مطهری به پایان رسید و بعد از آن مراسم پرسش و پاسخ عمومی آغاز شد. نخستین سوال در رابطه با وضعیت مطهری در انتحابات آینده بود که آیا در لیست اصلاح طلبان قرار خواهد داشت و یا در لیست اصولگرایان، که وی عنوان کرد: این دسته بندی ها را قبول ندارم و دیواری بین اصلاح طلبی و اصول گرایی قائل نیستم و هر اصلاحی باید بر اساس اصولی باشد و لذا در دوره ی قبل هم مستقل در انتخابات مجلس شرکت کردم، با این که در تهران کار بسیار مشکلی است .
سپس یکی از پرسشگران سوال کرد که آیا شما فکر نمی کنید به خاطر قانون اساسی و فرم آن است که اجازه ی اصلاح و پیشرفت را به ما نمیدهد، آیا نباید قانون اساسی را اصلاح کنیم چرا تا به حال در این باره چیزی نگفته اید؟ وی پاسخ داد قانون اساسی قانون بسیار خوبی است و حقوق مردم خوب در نظر گرفته شده و حقوق شهروندی را خیلی خوب رعایت کرده است و در مجموع قانونی دموکراتیک است ولی مشکل در اجرای آن است. شاید در برخی جا ها نیاز به اصلاح آن وجود دارد که این هم کار یک فرد نیست و کار مجلس خبرگان قانون اساسی است.
فرد دیگری از نماینده انجمن دانشجویان در رابطه با افزایش آزادی عمل گروه های تندرو و فشار از ایشان سوال کرد و به ممنوع التصویری برخی مقامات اشاره کرد و بحث نظارت شورای نگهبان که اخیرا رییس جمهور بیان کرده بود .
ممنوع تصویری آقای خاتمی کار غیر قانونی است و هیچ مستند قانونی ندارد و پیگیری های ما از قوه قضائیه به جایی نرسیده است و به این گونه دستورات نباید ترتیب اثر داد و باید در مقابل آن ها مقاومت کرد چرا که این کار خلاف قانون است. در برابر گروه های فشار نیز باید مقاومت کرد و با آن ها برخورد کرد چرا که این حرکات به جای کمک به انقلاب به آن آسیب می زند. برای مثال کاری که در شیراز شد، فضای استان فارس را عوض کرد. هرکسی را که دعوت می کردند باید از امام جمعه و سپاه اجازه می گرفتند و در غیر اینصورت اجازه نمی دادند. ما ایستادگی و پیگیری کردیم و اکنون فضای استان کلا تغییر کرده است و استاندار فارس به دلیل کوتاهی هایی که انجام داده بود تغییر کرد. درباره ی نظارت شورای نگهبان حرف رییس جمهور درست است و دولت مجری است و شورای نگهبان ناظر . قبلا این گونه بود که به استعلامات چهار گانه استناد می شد اما بعد ها نظارت استصوابی مطرح و قانون شد که صلاحیت کاندیداها باید احراز شود، نه این که عدم صلاحیت او احراز شود . در این حد که غیر از استعلام های چهارگانه درباره احوال شخصی افراد تحقیق شود قابل قبول است ولی نمی شود که افراد را به خاطر انتقادی که داشتند یا در راهپیمایی شرکت کرده اند و در ستاد فرد خاصی بوده اند رد کرد چون سبب می شود افراد آزاده حذف شوند و افراد چاپلوس در صحنه باقی بمانند.
سپس نماینده بسیج دانشجویی چند خطی از کتاب دکتر علی مطهری در رابطه با اصلاح طلبی خواند که گفته شده بود اصلاح طلبان را باید غرب گرا خواند و روشنفکران غرب گرا با نام اسلام نفوذ می کنند و پدر شما قربانی این تز شده است . این که می گویند سران فتنه باید در دادگاه صالحه محاکمه شوند منظورتان دادگاه قوه قضائیه است یا با نظارت خارجی ها؟ همچنین چرا مسئله شنود را به دادگاه نکشاندید؟ این دانشجو از دانشجویان خواست که به خاطر اربعین کف نزنند که دکتر گفت: این کف زدن ها برای شادی نیست، که این بخش از سخنان ایشان با تشویق حاضران مواجه شد. دکتر گفت: در آن دوره افرادی داشتیم که عقاید آنها با اسلام سازگار نبود و این جمله به خاطر آن ها گفته شده است. می گفتند به تعداد افراد، برداشت از اسلام داریم و هیچ برداشت رسمی از اسلام نداریم و هیچ کس حق اعتراض به دیگری را ندارد.
درباره دادگاه صالحه برای سران فتنه گفت: به قول مقام رهبری سران فتنه در خارج کشور هستند و فرضا اینها باشند، شامل برخی نهادهای حکومتی و آقای احمدی نژاد هم می شود و همه باید رسیدگی شود. طبق قانون اساسی این حصر غیرقانونی است و دادگاه هم باید علنی باشد و متأسفانه اصل بر غیر علنی بودن دادگاهها شده است. درباره شنود هم پیگیری کافی انجام شد و وزارت اطلاعات مسئولیت آن را به عهده گرفت و عامل آن اخراج شد. این برای من کافی بود و به خاطر همین به دادگاه کشیده نشد.
یکی از نمایندگان انجمن اسلامی سوالی از ایشان در رابطه با زندانیان سیاسی مطرح کردند که آیا سری به زندان زده اید تا ببینید که این افراد در چه وضعیتی هستند به ویژه دانشجویان زندانی و مسئله حصر که مطالبه ی اصلی از این دولت می باشد و مجلس به عنوان یکی از قوا آیا راه حلی برای پایان دادن به این موضوع ندارد شما فرمودید که حصر ظلم است این ظلم به چه کسی است؟ مطهری گفت: زندانیان سیاسی در شرایط بدی نیستند از نظر بهداشت و درمان رسیدگی هایی می شود. درباره بازدید از زندان ها در حادثه ی بند ۳۵۰ زندان اوین درخواست کردیم که هیئتی از مجلس برای تحقیق برود. هیئت رییسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی همراهی نکرد و این نقطه ضعف مجلس است که وارد این حوزه ها نمی شود، جاهایی که حقوق مردم پایمال می شود.
سوال بعدی در رابطه با تحلیل رفتن جنبش دانشجویی و بهره کشی احزاب و گروه ها از جریان های دانشجویی بود. وی پذیرفت که جنبش دانشجویی به حد زیادی تحلیل رفته است و فضا خیلی راحت و آزاد نیست و رعب و ترس در دانشجویان وجود دارد و باید در جهت تغییر فضا تلاش کرد. این حالت ترس و رعب باید اصلاح شود و بخشی هم مربوط به خود دانشجویان است که باید ملاحظه کاری را کنار بگذارند و فعالتر شوند. مقدار زیادی از آن به حوادث سال ۸۸ بر می گردد و باید این فضا تغییر کند. افراط نیز نباید انجام بگیرد. در سال ۸۸ هم درخواستهای قانونی آقای موسوی و کروبی توسط بعضی از تندروها تبدیل به مخالفت با نظام شد که این هم بهانه خوبی برای طرف مقابل شد و با استفاده از احساسات مذهبی مردم منجر به سرکوب این خواسته ها گردید.
سپس سوالی در رابطه با بازداشت چند نفر از روزنامه نگاران پرسیده شد که وی در پاسخ بیان کرد: من با اصل بازداشت در صورت وجود مستندات مخالف نیستم اما وقتی وزارت اطلاعات داریم نباید اطلاعات سپاه این کار را بکند. اطلاعات سپاه باید در حوزه ی مخالفان مسلح وارد عمل شود. رییس جمهور هم می تواند به عنوان رییس قوه ی مجریه و مجری قانون اساسی، طبق قانون اساسی اخطار هایی را بدهد، خصوصا که به بهانه نفوذ این کار انجام شد.
وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: معتقدم ترکیب شورای نگهبان بهتر شده و افراد معتدل تری وارد آن شده اند و احتمال می دهم در انتخابات مجلس آتی وضعیت بهتری داشته باشیم.
منبع:http://ali-motahari.com


نظرات کاربران :

ارسال یک پاسخ

معادله امنیتی *

اطلاعات مطلب
  • ارسال كننده : tahlil با 4666 مطلب ارسالي
  • كد مطلب : 771
  • تعداد ديدگاه هاي به ثبت رسيده : ۰ ديدگاه
آخرین اخبار
تبليغات