واکنش تلویحی مسیح مهاجری به یادداشت حسین شریعتمداری علیه آیت الله سیستانی: بزرگ‌ترین دشمن استقلال فکری، افراد خودخواه، مستبد، خودبزرگ‌بین و انحصارطلب هستند / افرادی که این چهار ویژگی منفی را در خود جمع کرده‌اند، می‌خواهند تمام افراد تابع آنها باشند و هرگز برخلاف نظر آنها نه نظری بدهند و نه حتی چیزی بفهمند / این افراد انحصارطلب می‌گویند هرچه من معتقدم، همه باید در سرتاسر جهان آن را قبول داشته باشند و چیزی برخلاف آن نگویند
28 سپتامبر 2020
ساعت انتشار مطلب : 15:42 | Print This Post Print This Post
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)


اینکه این مرجع دوراندیش، با تکیه بر نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی خود عراق بر انتخابات با معیارهای بین‌المللی – نه زیرنظر مجامع بین‌المللی – درصدد خلع سلاح آمریکای سلطه‌طلب برآمده، برگ دیگری از شیوه موفق رهبری معنوی ایشان برای نجات عراق از توطئه‌ایست که آمریکا برای این کشور تدارک دیده است.

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در واکنش به یادداشت حسین شریعتمداری علیه آیت الله سیستانی در روزنامه کیهان نوشت: استقلال فکری، سرمایه بزرگی است که اگر در کسی باشد او را به اوج آزادگی و آزاداندیشی می‌رساند و اراده او را برای انجام کارهای بزرگ، پولادین می‌کند.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این یادداشت آمده است: این سرمایه بزرگ، دشمنان بزرگی هم دارد. بزرگ‌ترین دشمن استقلال فکری، افراد خودخواه، مستبد، خودبزرگ‌بین و انحصار‌طلب هستند. افرادی که این چهار ویژگی منفی را در خود جمع کرده‌اند، هرگز چشم دیدن کسانی که قدرت مستقل فکر کردن داشته باشند را ندارند و می‌خواهند تمام افراد تابع آنها باشند و هرگز برخلاف نظر آنها نه نظری بدهند و نه حتی چیزی بفهمند!

زشت‌تر اینست که این افراد انحصارطلب، به محیطی که خود در آن زندگی می‌کنند اکتفا نمی‌کنند و می‌خواهند سلطه فکری خود را حتی به خارج از مرزها نیز گسترش دهند. اینان می‌گویند هرچه من معتقدم، همه باید در سرتاسر جهان آن را قبول داشته باشند و چیزی برخلاف آن نگویند.

اشکال اساسی این تفکر انحرافی مستبدانه و انحصارطلبانه اینست که علاوه بر خودشیفتگی و خودبرتربینی، هرگز حاضر نیستند به اقتضائات زمان و مکان توجه کنند. زمان و مکان، دو عنصر مهم تعیین‌کننده نیازها، سیاست‌ها، گرایش‌ها و عملکردها هستند. اینکه حضرت علی علیه‌السلام یک روز و در یک مکان، شِکوِه همسر خود که دختر پیامبر است را می‌شنود ولی دست به شمشیر نمی‌برد و حتی با حکومت همکاری می‌کند ولی همین علی روز دیگر و در جای دیگر در برابر صف‌آرائی همسر همان پیامبر دست به شمشیر می‌برد و فتنه را سرکوب می‌کند، عمل براساس اقتضائات زمان و مکان است. نرمش قهرمانانه امام حسن و قیام خونین امام حسین علیهما‌السلام که در دو زمان و دو مکان صورت گرفتند و هردو را ما تقدیس می‌کنیم، به این دلیل است که هردو به مقتضای شرایط زمان و مکان صورت گرفته‌اند. نمونه‌هائی از این قبیل فراوانند که درک صحیح آنها برای تفسیر و تحلیل دقیق تاریخ و سیره پیشوایان معصوم، بسیار مهم است. عدم درک صحیح این وقایع، می‌تواند به گمراهی کسانی منجر شود که قدرت تشخیص اقتضائات زمانی و مکانی را ندارند و به دلیل سطحی بودن معلومات دینی یا فقدان قدرت تحلیل سیاسی و محدودنگری‌های اجتماعی، از فهم جامع این تفاوت عملکردها عاجز می‌مانند. چه قلم‌ها که در تحلیل سیره بظاهر متفاوت ولی در واقع یکسان پیشوایان معصوم، لغزیدند و چه زبان‌ها که در این مسیر به نارواگوئی مبتلا شدند.

این، مربوط است به سیره معصومین صلوات‌الله‌ علیهم اجمعین که اینهمه تفاوت ظاهری در آنها نمایان است. در زمینه عملکردهای افراد غیرمعصوم، تفاوت طبعاً بسیار زیادتر است. عیبی هم ندارد که نگاه‌ها به مسائل و موضوعات، متفاوت باشند و هرکس براساس آنچه معتقد است عمل کند البته تا جائی که به امور حاکمیتی در یک جامعه لطمه و خللی وارد نشود و مصالح ملت و منافع ملی رعایت شوند. این تفاوت و تنوع، در دایره امور حاکمیتی وقتی به یک کشور مربوط می‌شود، حکمی دارد که با حکم مربوط به کشور دیگر می‌تواند به دلیل اقتضائات، متفاوت باشد. در یک کشور نمی‌توان سرنوشت سیاسی و مدیریتی را به چند تفکر و نظریه متفاوت سپرد. به همین دلیل است که در شرایط امروز جامعه ایران با اینکه بعضی علما و مراجع و صاحبان تفکر و نظر، در مورد کلی‌ترین موضوعات نظرهای متفاوتی دارند، از ابراز آن به صورت علنی و رسانه‌ای خودداری می‌کنند تا تعارضی با نظر حاکمیتی پیش نیاید. اما در کشورهای دیگر، ضرورتی ندارد صاحبان تفکر و نظر و طرح، از ابراز آنچه می‌فهمند و از اِعمال آن در داخل آن کشورها خودداری نمایند. آنها حق دارند براساس تشخیصی که در زمینه اقتضائات مکانی و زمانی دارند، آنگونه که مصلحت می‌دانند سخن بگویند و عمل کنند.

در عراق، تفکر و مشی عملی حضرت آیت‌الله سیستانی، از آغاز تحولاتی که به سقوط صدام و حزب بعث منجر شد، دارای ویژگی‌هائی بود که با آنچه در ایران عمل شد در مواردی تفاوت‌های اساسی داشت. ایشان با تفکر و روش خاص خود، عراق را از دوران حاکمیت حاکم نظامی آمریکائی به سلامت عبور دادند، زمینه را برای قانون اساسی جدید عراق با تکیه بر همین روش به نفع ملت عراق فراهم کردند، اختلافات مذهبی و قومی و فرقه‌ای داخل عراق را با همین روش حل و فصل کردند و تا امروز توانستند عراق را از خطرهای زیادی برهانند. این خدمات بزرگ و تاریخی را این مرجع بزرگ و دوراندیش، بدون آنکه دارای جایگاه قانونی و منصب و مقام خاصی در حاکمیت عراق باشد، انجام داده است و اکنون نیز با تکیه بر روش خاص خود و با توجه به مقتضیات زمان و مکان درصدد عبور دادن بی‌خطر عراق از انتخابات مجلس، دور از طمع‌ورزی‌های آمریکا است. اینکه این مرجع دوراندیش، با تکیه بر نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی خود عراق بر انتخابات با معیارهای بین‌المللی – نه زیرنظر مجامع بین‌المللی – درصدد خلع سلاح آمریکای سلطه‌طلب برآمده، برگ دیگری از شیوه موفق رهبری معنوی ایشان برای نجات عراق از توطئه‌ایست که آمریکا برای این کشور تدارک دیده است. صاحبان قلم و سخن، باید قدر این هوشمندی را بدانند. غیر از این، هرچه باشد، استفاده نادرست از قلمی است که خدا در قرآن کریم با «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» از آن سخن گفته است


نظرات کاربران :

ارسال یک پاسخ

معادله امنیتی *

اطلاعات مطلب
  • ارسال كننده : tahlil با 4598 مطلب ارسالي
  • كد مطلب : 7540
  • تعداد ديدگاه هاي به ثبت رسيده : ۰ ديدگاه
آخرین اخبار
تبليغات