آخرین خبرها از وین؛ ادامه مذاکرات و طبل توخالی ضرب‌الاجل‌ها/ آیا سفر گروسی به تهران نشانه باز شدن یکی از گره‌های مذاکراتی است؟
03 مارس 2022
ساعت انتشار مطلب : 18:27 | Print This Post Print This Post
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)

برخی از رسانه‌ها خبر شکست مذاکرات را مخابره کردند اما به سرعت تکذیب شد و مشخص گشت که پایداری و دیپلماسی هوشمند ایران در جلوگیری از اجماع سازی توسط آمریکا این ضرب الاجل ها را بی خاصیت کرده است.
از هشتم آذرماه که مذاکرات رفع تحریم آغاز شد هر بار آمریکایی‌ها به گونه ای ادعا کردند که زمان برای تصمیم گیری محدود است. خبرگزاری های آمریکایی نیز بارها با ذکر تاریخ هایی مدعی می شدند که تنها چند هفته برای رسیدن به توافق وجود دارد. آن گونه که رسانه ها نوشته اند آخرین ضرب الاجل آمریکایی‌ها مربوط به آخر فوریه ۲۰۲۲ بوده است که تاکنون چند روز هم از آن گذشته است. گفته می‌شد آمریکایی ها فرصت داده بودند تا روز دوشنبه یا سه شنبه ای که گذشت ایران توافق را بدون برطرف شدن همه خواسته های خود بپذیرد. اما این تاریخ ها نیز به اتمام رسید و بدون اینکه اعلام توافق شود تیم مذاکره کننده آمریکایی همچنان در وین حضور دارد.

نکته جالب اینکه چند روز قبل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تهدید کرده بود که ممکن است میز مذاکرات را ترک کنند. حتی برخی از رسانه‌ها خبر شکست مذاکرات را مخابره کردند اما به سرعت تکذیب شد و مشخص گشت که پایداری و دیپلماسی هوشمند ایران در جلوگیری از اجماع سازی توسط آمریکا این ضرب الاجل ها را بی خاصیت کرده است.

حالا نه مذاکرات شکست خورده، نه تیم آمریکایی به خانه بازگشته است. حتی علی واعظ مسئول میز ایران در گروه آمریکایی بحران اعتراف کرده است که آنچه تیم مذاکره کننده جدید در دولت آیت الله رئیسی بدان دست یافته از دولت سابق ایران بیشتر است.

چرایی سفر گروسی به تهران
ادعاهای سیاسی آژانس و باز بودن چند پرونده موهوم از جمله اختلافات باقی مانده در مذاکرات است. این مساله مهم باعث شد تا در گفت و گوی چند روز قبل آیت الله رئیسی و مکرون نیز به آن پرداخته شود. رئیس جمهور ایران به فرانسه که این روزها نقش پلیس بد مذاکرات را بازی می‌کند هشدار داد که در کنار رفع کامل و موثر تحریم ها و مساله تضمین، ایران بسته شدن ادعاهای سیاسی در آژانس را نیز به جد پیگیری می‌کند.

طرف غربی تلاش دارد تا با باز بودن این پرونده ها آنها را همچون استخوان لای زخم نگه دارد. اما این بازی از پیش برای مقامات تهران مشخص شده است و اعلام داشته که باید سرنوشت پرونده سازی های سیاسی آژانس که می‌تواند دستاوریز بهانه سازی های بعدی شود هم اکنون مشخص شود. این به معنای آن است که تهران به هیچ عنوان اسیر بازی ضرب الاجل و توافق زیر سایه فشارهای ساختگی و رسانه ای را بر نمی تابد. با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات تنها زمانی توافق حاصل خواهد شد که چند مساله کلیدی باقی مانده حل شود.

به نظر می‌رسد سفر قریب الوقوع گروسی به تهران که جمعه شب انجام خواهد شد را باید در این پازل تحلیل و ارزیابی کرد.

بسته شدن روند سوالات در خصوص یکی از اماکن چهارگانه مورد نظر آژانس در آخرین گزارش مدیرکل از جمله شواهدی است که نشان میدهد پایداری ایران بر نقطه نظرات تاکنون سازنده و موثر بوده است.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی نیز در این خصوص نوشت اگرچه هنوز در خصوص جزییات سفر گروسی به تهران خبری منتشر نشده لیکن انتظار می رود این سفر با ابتکار مدیرکل آژانس برای دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس مرتبط باشد.

بر اساس گزارشهای دریافتی از وین، مذاکرات میان ایران و آژانس در طول ۱۰ روز گذشته بسیار سخت و پرچالش بوده لیکن حفظ روابط حرفه ای و همکاری مستمر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس در ایام اخیر در کنار ابتکارات و خلاقیتهای سازنده دو طرف، کمک شایان توجهی به تداوم مفاهمه میان ایران و آژانس کرده است.
موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آژانس به یکی از اصلی ترین عوامل کندی روند مذاکرات وین مبدل شده و اگر سفر گروسی به تهران بتواند در دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آزانس کمک نماید می توان به رفع یکی از موانع مهم حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم ها در وین امیدوار بود.


نظرات کاربران :

ارسال یک پاسخ

معادله امنیتی *

اطلاعات مطلب
  • ارسال كننده : tahlil با 5001 مطلب ارسالي
  • كد مطلب : 12245
  • تعداد ديدگاه هاي به ثبت رسيده : ۰ ديدگاه
آخرین اخبار
تبليغات